23948sdkhjf

- Monopol ad bagdøren - skal transportbranchen finde sig i det?

Debatindlæg:

Landsforeningen Dansk Godstransport bifalder principielt godskørselslovens bestemmelser om, at virksomheden som betingelse for at få tildelt en godskørselstilladelse skal angive overfor Færdselsstyrelsen, hvilken overenskomst, man agter at følge.

På styrelsens hjemmeside lister man de fem overenskomster på transportområdet, som Færdselsstyrelsens p.t. har ”grønlistet”. Dermed har virksomheden mulighed for at vælge den overenskomst, man vurderer passer bedst til virksomhedens forhold.

Som led i regeringens bestræbelser på at bekæmpe social dumping er der udsigt til at valgmulighederne forsvinder og afløses at et 3F/DA-monopol. For når man indfører krav om, at udenlandske transportvirksomheder skal aflønne efter en dansk overenskomst, vælger man at ophøje 3F/ATL-overenskomsten til lov som eneste alternativ. Loven kommer tilsvarende til at gælde for danske virksomheder, og dermed er monopolet skabt.

I realiteten bliver der tale om, at lovgivningen på godsområdet er uddelegeret til 3F/DA.

Men kan lovgiverne uddelegere lovgivningen? Nej, det mener vi bestemt ikke i Landsforeningen – al dansk lovgivning hører under det danske folketing. Det står endda i grundloven.

Derfor opfordrer vi politikerne til at tænke sig om. Social dumping skal bekæmpes, hvis det overhovedet er muligt. Men det skal ikke være på bekostning af ordentlige danske virksomheder, der har fravalgt 3F og DA, fordi en dansk virksomhed og dens ansatte er bedre tjent med at vælge et godkendt alternativ.

Der er masser af eksempler på 3F’s aggressive og truende fremfærd over for i forvejen overenskomstdækkende virksomheder, uden at politikerne har grebet ind. Skal denne - som nogle vil kalde den - mafialignende adfærd nu belønnes ved forankring i loven, ser det skidt ud for demokratiet og for Den Danske Model.

Løsningen er sikring af aftalefriheden og foreningsfriheden og ikke en monopolisering. Falder politikerne for 3F/DA’s taktik, der bunder i et alvorligt problem med social dumping udført af udenlandske virksomheder, er det i stedet den danske vognmandsbranche, der bliver straffet.

Frede Matzen,
formand Landsforeningen Dansk Godstransport



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11