23948sdkhjf

Nye regler for om- og opbygning giver besvær

Redaktionen har modtaget dette debatindlæg:

EU er kendt for at vedtage nye direktiver og forordninger. En af disse forordninger er 2018/858, som omhandler godkendelse af alle typer køretøjer, der bygges op, samt etablering af en EU-typegodkendelse via en teknisk tjeneste – i Danmark.

Færdselsstyrelsen har, med baggrund i en politisk beslutning, meldt ud at det hele skal være på plads den 1. september 2020, som det blev kundgjort 5. november 2019 på et informationsmøde i Ribe.

Nu er fakta, at man prøver at implementere op til 2 årtiers EU-lov på ganske kort tid, og det siger sig selv, at det virker meget urealistisk. Derfor vil vi gentage vores udmelding om, at suppen aldrig bliver spist så varmt, som den bliver kogt.

Specielt implementering af tekniske tjenester i Danmark giver en del udfordringer. Vi er enige i, at der skal skabes et konkurrencepræget miljø, da vi ikke er tjent med kun at have én instans, der kan udføre afprøvninger, og derfor støtter vi op omkring etablering af tekniske tjenester i Danmark. SKAD har derfor også taget kontakt til nogle parter, der har kræfter til at etablere sådanne på dansk jord.

DANAK er udpeget af styrelsen for at foretage de fornødne akkrediteringer. DANAK kan dog ikke levere de faglige kundskaber. Man glemmer, at der ud over kompetente medarbejdere også skal forefindes tekniske beskrivelser af afprøvningsprocedurer, standardiserede formularer, udvalgte prøvebaner, sikring af den fornødne faglige kompetence og meget mere. SKAD’s holdning er, at dette er en opgave, som styrelsen skal løse, så alle har ens og standardiserede forhold at arbejde ud fra. Samtidig er det en bekostelig affære at gå i gang med en så stor akkreditering, og det tager ikke mindst tid.

På opfølgningsmødet 16. december 2019 var der derfor også enighed iblandt alle deltagende organisationer, uanset holdninger og området. Beskeden til styrelsen var klar – sikre fastholdelse af den nationale individuelle godkendelse – ellers så lukker rigtig mange arbejdspladser, og det omfatter også synsvirksomheder.

I SKAD har vi valgt at arbejde i flere retninger. På den ene side mener vi, at artikel 45 i EU-forordningen skal implementeres i styrelsens arbejde for at sikre netop de nationale individuelle godkendelser, men opgaven for os er også at forberede vores medlemmer fagligt og strukturelt på de krav, der unægtelig vil komme, også i Danmark. Her kan vi med fordel trække på de mange søsterorganisationer i Europa, som for mange år siden har implementeret EU-lovgivning, i forskel til Danmark, hvor dette ikke havde den store prioritet. Det er netop det, der nu rammer en hel branche.

SKAD har ligeledes foreslået, at man bør etablere kompetente synsvirksomheder, der har til opgave at syne og godkende en del af de om- og opbygninger der foretages. Her foreslår vi, at man opgraderer kategori 3 til 3+, og kategori 4 til 4+. Disse synsvirksomheder vil så, efter en nødvendig efteruddannelse, kunne syne køretøjer landet rundt og dermed øge konkurrencen, samt give muligheder for at tjene til føden.

Thomas Krebs

Direktør, SKAD (Køretøjsopbygger- og Autoskadebranchen i Danmark)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093