23948sdkhjf

- Prisforskel spænder ben for arbejdskraft

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Jeg kan melde mig i koret af folk, der må betale ekstra for at vedligeholde mine færdigheder som chauffør, og jeg synes, det er et mystisk omvendt snobberi, at man ikke vil ofre AMU-kroner på os med en videregående uddannelse.

I mit daglige arbejde som advokat for DSV er kendskabet til chaufførfaget en ubetinget fordel hver eneste dag. Jeg tænker, at journalister (som Mikael Friis) og advokater, revisorer m.fl., der én gang er uddannet som chauffører, kan have en klar interesse i at vedligeholde deres færdigheder, fordi de – som mig – stadig arbejder i transportbranchen, nu blot ikke længere som chauffør.

Forskelsbehandlingen giver faktisk også problemer, mens man stadig udøver erhvervet som chauffør. Eksempelvis var jeg ansat som chauffør i en større vognmandsforretning, hvor der var visse kunder, der stillede en gaffeltruck til rådighed, som vi chauffører så selv skulle læsse med.

Men allerede når du sætter benene på universitetet (hvor en stor del af de, som starter, jo må opgive at fuldføre), sætter forskelsbehandlingen ind. Dengang fik jeg at vide, at jeg slet ikke kunne komme på et AMU-center og få et truckcertifikat – måske er det ændret nu, men alene prisforskellen, som Anders Thyrrestrup også nævner, ville jo gøre min arbejdskraft dyrere for arbejdsgiveren end den faglærte chaufførs. Det er dumt og hæmmer fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Branchen skriger efter arbejdskraft, og mere og mere godstransport foregår på skæve tidspunkter, hvor der er brug for chaufførafløsere. Dem spænder man ben for med denne prisforskel.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11