Debat

12. juli 2019 - 01:42

App linkNu på Google Play

- Stå sammen, eller branchen er væk om få år

- Stå sammen, eller branchen er væk om få år

Erik Bang, tidligere vognmand med Bangsbo Auto i Sorø.

12. juli 2019 - 01:42

DEBATINDLÆG:

 

Super, flere bøder og gerne højere, de har penge nok.

 

De skide lastbiler skal bare væk fra vores veje. Som udgangspunkt kører alle chauffører med hvad som helst, hvor som helst og hvordan som helst uden hensyntagen til standen af deres lastbil eller det gods, der køres med, samt deres medtrafikanter, så længe lastbilen bare har fire ekstralygter på taget, stor udstødning , stort kompressorhorn og jalagardiner i kabinen.

 

Og vognmanden sender per definition altid sin chauffør på landevejen vel vidende, at bilen hverken kan bremse eller styre. Inden afgang har chaufføren naturligvis gjort sit job, nemlig tjekket sin bil på de vigtige punkter: at der er lys i de fire lamper på taget, og at det store horn virker, for ellers køres der ingen steder. Skide være med bremser og dæk, for det går jo nok.

Ironi i ovenstående kan forekomme, for det er jo absolut ikke virkeligheden.

 

Når det så er sagt, skal det så koste vognmand og chauffør kæmpe bøder for at køre med såkaldt defekt materiel?

 

Naturligvis, ja, det skal koste og gerne rigtig mange penge at køre med defekt materiel!

 

Men lad os så lige definere defekt materiel og mulighederne for at opdage det.

Problemet er jo som oftest, at det ikke er vognmandsforretningens eget materiel, der køres med. Jeg er overbevist om, at vognmanden holder eksempelvis sin trækker i orden – måske endda på en servicekontrakt for at være sikker på, at bilen er i orden, og minimere sine omkostninger på den lange bane.

Men hvordan skal vognmanden kunne tjekke det containerchassis, han og hans medarbejder er blevet bedt om at køre med? Hvis nu bremseprocenten er for lav på aksel 4, eller at der er slup i en laskebolt på aksel 2? Hvordan opdager vognmand/chauffør disse eventuelle fejl?

 

Lovgivers udgangspunkt er jo, at tager chaufføren sådan et chassis med disse defekter, er han per definition ikke bare uvidende og doven, men også sløset og dum, hvilket efterlader chaufføren med en halv månedsløn i bøde. Men efterfølgende får vognmanden så det dobbelte i bøde, fordi han jo igen per definition så er den store stygge arbejdsgiver, der bare skider på det hele for at tjene penge uden hensyn til sin medarbejders ve og vel.

Respekt for storvognskontrollerne – de er nødvendige, men i min optik er de efterhånden blevet så nidkære, at det grænser til det vanvittige. De noterer og giver bøder for alt, selv en manglende nummerpladelygte. Og det gør de kun, fordi det giver penge i statskassen, opfylder deres budget og politiets målsætning i statistikkerne. Samtidig håber de, at de får mulighed for at komme med i TV2.

 

Men desværre hænger det altså også en hel branche ud som en branche, der bare skider på regler og love. Derved retfærdiggør de også deres egen eksistens og berettigelse uden hensyntagen til dem, det går ud over, og der kommer mange penge i kassen for at kompensere for skattelettelserne. Sådan er konsekvensen for lovgiverne og politiet og desværre også for dem, der bliver “taget” i kontrollerne!

Men sådan er virkeligheden i branchen jo i bund og grund heldigvis ikke.

 

Vore politikere har bare ikke en skid forstand på, hvad der foregår, og det desværre uanset partifarve – de er alle lige dumme, helt væk fra vinduet og den virkelige verden. De plukker ikke engang de lavest hængende æbler – de går efter dem, der er faldet ned! Sørgeligt. Og hvorfor?

 

Undskyld mig, men i bund og grund handler det om branchens totale fravær af sammenhold, vore såkaldte organisationers ekstremt manglende evne til at skitsere problemerne over for lovgiverne, politikernes fatteevne om hvad der egentlig foregår (måske nok det største problem og den største udfordring) og sidst, men ikke mindst, branchens indbyrdes konkurrence for at få deres egen forretning til at hænge sammen, så de kan få fred fra banken.

Prøv lige denne tanke, at piloten pludselig er ansvarlig for, at det fly, han skal afsted med, er 100% i orden – i modsat fald idømmes han og flyselskabet bøder, og piloten fradømmes retten til at være pilot! Hvorfor fanden skal han ikke eksempelvis tjekke, at der er nok mønster på dækkene, at alt lys virker, at lasten er surret korrekt, at alle passagerer fastspændt, og at alle bremserne er i orden osv. osv.! Det skal en buschauffør.

 

Eller at togføreren er ansvarlig for hver enkelt togvogns bremser og andet sikkerhedsudstyr samt godsets fastsurring!

 

Tag for eksempel den forfærdelige ulykke på Storebæltsbroen. Her henter en togfører en togstamme, hvori der er en enkelt togvogn med noget defekt sikkerhedsudstyr, der desværre forårsager, at en del mennesker mister livet. Overført til lastvognsbranchen burde det så betyde, at togføreren mister sin ret til at køre tog, bliver dømt for uagtsomt manddrab, samt at DSB og togføreren idømmes kæmpe bøder! Alt imens DB Cargo (som ejer den defekte togvogn, står for kontrollen og dermed har ansvaret) går fri!

Myndighederne stiller flere og flere krav til branchen samtidig med, at de gør det mere og mere umuligt at opfylde kravene. Eksempelvis med de nye sanktioner omkring parkering. De skærer voldsomt ned på antallet af parkeringspladser, som de på forhånd vidste, der ikke var nok af i forvejen, og endvidere vel vidende om, at mængden af lastbiler på vejene stiger, og at der jo så ikke er plads til alle – men det giver penge i kassen.

 

Måske er det ikke så mærkeligt, at branchen skriger efter folk, og uden at fornærme nogen, kan vognmændene vel efterhånden egentlig kun lokke nye folk til, hvis der stilles lygter, plys, store udstødninger og andet blim-blim til rådighed. Da jeg er overbevist om, at lønudgiften til chaufførerne er spændt til det yderste, er det nok ikke her, lokkemidlerne er. Mange i vores samfund har jo desværre den opfattelse, at det at være chauffør er et frit job uden arbejdsgiver og masser af glade møder med kolleger på rastepladserne – men sådan er virkeligheden jo bare ikke.

Men hvis alle tænker sig lidt om: hvem vil seriøst udføre et ordentligt stykke arbejde med deres privatøkonomi hængende til fri afbenyttelse som en afrivningskalender på sidespejlet, som alle bare kan tage af?

 

Hvis ikke branchen snart finder ud af at stå sammen og siger stop, løser problemerne sig selv – så vil der på sigt ikke være nogen dansk vognmandsbranche tilbage. Jo, der vil være vognmænd tilbage, der kører lidt haveaffald og krankørsel lokalt, men så er det det. Ved godt , at det er overdrevet, men så alligevel ikke. Og at det vil blive et kæmpe samfundsmæssigt problem i fremtiden, tror jeg de fleste (undtagen vore politikere) med bare et minimum af kendskab til branchen, allerede nu kan se.

Så stor respekt for de vognmænd og chauffører, der bliver ved med at kæmpe for at holde alle hjul på vejbanen. Men hvis der ikke kommer nye boller på suppen meget snart, tror jeg desværre, at der kæmpes forgæves.

 

Alt det bedste til jer derude og god kamp.

 

Erik Bangsbo, Sorø

Pensioneret vognmand (og superglad for det)

Læst i alt:

1906 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger