23948sdkhjf

- Social dumping udspil er intet andet end valgflæsk

Debatindlæg til denne artikel:

- Det ville unægtelig klæde ”anti-dumping” politikerne at feje for egen dør først. Som det blev illustreret så glimrende bl.a. her i Lastbil Magasinet (22. november 2018), så ved de selvsamme politikere, der her i valgkampens hede tordner mod social dumping, at deres eget selskab Post Nord (tidligere Post Danmark), kører med østchauffører på nogle af deres internationale transporter. Det har de gjort i mange år – TV2 bragte historien allerede for 5 år siden. Dengang hed statsministeren i øvrigt Helle Thorning Schmidt, og daværende transportminister Magnus Heunicke var - dengang - vred over Post Danmarks metoder.


»Jeg vil gerne sige helt klart til Post Danmark. Jeg troede, I havde forstået mit budskab. Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft«, udtalte han dengang .
Dansk Folkepartis, Kim Christiansen, indkaldte transportminister Magnus Heunicke til samråd og udtalte dengang:  

 
"Det er helt utilstedeligt. Vi har tidligere set Banedanmark være på kanten, og nu ser vi Post Danmark er med til at trykke danske lønmodtagere," siger han til TV 2 Nyhederne.”


Så problemerne er ikke nye, og ”antidumping” partierne har haft flertal i hele perioden, så hvis det var til at løse disse problemer med ny lovgivning, så kunne det have været gjort for længst.


Da sagen var oppe at vende igen i november 2018, stillede partierne sig da også tilsyneladende tilfreds med ministeriets forklaring om at Post Nords vognmænd skulle overholde Post Nords ”Code of conduct” og at brugen af østbiler var sædvanligt i branchen.


Den ilde hørte sandhed er jo imidlertid, at de danske politikere i realiteten kan gøre ganske lidt mod social dumping i transportbranchen, hvis vi ser bort fra antallet af politikkontroller, som de selvfølgelig kan regulere. Vilkårene for international landevejstransport bestemmes ene og alene af EU, og derfor kommer der næppe en løsning før EU's vejpakke kommer igennem EU-maskineriet.

Så de fine antidumping udspil er tilsyneladende ikke andet en valgflæsk, som skal fremstille politikerne som handlekraftige.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126