Debat

31. maj 2019 - 01:44

App linkNu på Google Play

- Social dumping udspil er intet andet end valgflæsk

- Social dumping udspil er intet andet end valgflæsk

31. maj 2019 - 01:44

Debatindlæg til denne artikel:

 

- Det ville unægtelig klæde ”anti-dumping” politikerne at feje for egen dør først. Som det blev illustreret så glimrende bl.a. her i Lastbil Magasinet (22. november 2018), så ved de selvsamme politikere, der her i valgkampens hede tordner mod social dumping, at deres eget selskab Post Nord (tidligere Post Danmark), kører med østchauffører på nogle af deres internationale transporter. Det har de gjort i mange år – TV2 bragte historien allerede for 5 år siden. Dengang hed statsministeren i øvrigt Helle Thorning Schmidt, og daværende transportminister Magnus Heunicke var - dengang - vred over Post Danmarks metoder.


»Jeg vil gerne sige helt klart til Post Danmark. Jeg troede, I havde forstået mit budskab. Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft«, udtalte han dengang .
Dansk Folkepartis, Kim Christiansen, indkaldte transportminister Magnus Heunicke til samråd og udtalte dengang:  

 
"Det er helt utilstedeligt. Vi har tidligere set Banedanmark være på kanten, og nu ser vi Post Danmark er med til at trykke danske lønmodtagere," siger han til TV 2 Nyhederne.”


Så problemerne er ikke nye, og ”antidumping” partierne har haft flertal i hele perioden, så hvis det var til at løse disse problemer med ny lovgivning, så kunne det have været gjort for længst.


Da sagen var oppe at vende igen i november 2018, stillede partierne sig da også tilsyneladende tilfreds med ministeriets forklaring om at Post Nords vognmænd skulle overholde Post Nords ”Code of conduct” og at brugen af østbiler var sædvanligt i branchen.


Den ilde hørte sandhed er jo imidlertid, at de danske politikere i realiteten kan gøre ganske lidt mod social dumping i transportbranchen, hvis vi ser bort fra antallet af politikkontroller, som de selvfølgelig kan regulere. Vilkårene for international landevejstransport bestemmes ene og alene af EU, og derfor kommer der næppe en løsning før EU's vejpakke kommer igennem EU-maskineriet.

Så de fine antidumping udspil er tilsyneladende ikke andet en valgflæsk, som skal fremstille politikerne som handlekraftige.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Læst i alt:

694 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger