- Stop det nu - og tag ansvar
Fragtmand Jens-Ole Larsen har sendt redaktionen nedenstående debatindlæg:
Det burde være løgn!
Men det er desværre sandhed!
Midt i den dybe krise, som hele verden, og derfor også transportbranchen, er kastet ud i, så skal vores fælles skattekroner fortsat, på trods af al sund fornuft, bruges på at holde liv i PostNord Logistics A/S.
PostNord Logistics A/S er et 100% ejet selskab under PostNord. Selskabet bevæger sig på stykgodsmarkedet, samt part- & fullloads.
Selskabet er i direkte konkurrence med:
Dansk Distribution
Danske Fragtmænd
DSV
Frode Laursen
Samt en hel skov af øvrige hårdt kæmpende vognmandsforretninger.
Dette statsejede selskab, der på uforklarlig vis har fået lov at have dundrende underskud i mange år og har kostet samfundet trecifrede milliontab over en lang årrække, har ingen fornuftig eksistensberettigelse.
Selskabet beskæftiger omkring 150 mennesker, primært ledelse, sælgere samt terminalansatte. Alt andet løses af underentreprenører, hvoraf mange skammeligt nok kører på hvide plader, for det ikke skal være løgn.
Der er derfor på ingen måde tale om et selskab, der har stor betydning, hverken på antal ansatte eller på overskud og dermed berettigelse.
En samlet transportbranche, og rigtigt mange politikere, ja faktisk alle, jeg har talt med, synes, det er unfair og noget, der skal gøres noget ved.
Det er jo dejligt at vide, men åbenbart en langvarig og tung proces, idet man den ene gang, og det ene år efter hinanden, tillader kæmpe underskud og ny tilførsel af penge til selskabet, så det kan opretholde sin drift.
Vi i transportbranchen, der selv skal tjene vores egen løn og ikke får det som et tilskud, vi har været stille og arbejdet langsomt med processen, som fra vores side helt klart går ud, på at staten ikke skal drive konkurrerende virksomhed som regel 1, og som regel 2 aldrig skal drive noget med kæmpe underskud igennem mange år.
Men tiden til langsom og sinding påvirkning er slut nu!
Hvis ikke der aktivt gøres noget nu, så tilføjes det frie erhvervsliv voldsom skade grundet corona-krisen, vi rammes hårdt på vores omsætning og kan se frem til blodrøde tal for 2020.
Det kan PostNord Logistics A/S også, men er det et problem? Det må man ikke formode, da skiftende regeringer, i alle farveafskygninger, har holdt hånden under vognmandsselskabet Postnord Logistics A/S igennem mange års underskud og skadelig virkning på et sundt transporterhverv.
Det skal stoppe nu!
Årsagen er corona!
Corona er dråben, som kan få mange transportvirksomheder til at vælte. Kan det på sigt gavne PostNord Logistics A/S? Tja, det kan jo på sigt give monopol, så hvis ønsket og målet er en stor statsejet vognmandsforretning, så er det bare at holde ved.
Derfor skal det stoppes nu!
Jeg opfordrer derfor alle ansvarlige politikere til at tage ansvar i den her sag, der har kørt alt, alt for længe.
Jeg opfordrer ATL, DI, DTL, FDL, ITD, 3F, Krifa og alle andre ansvarlige organisationer - tag nu ansvar og hjælp os i en dybt uretfærdig kamp.
Jeg opfordrer alle transportvirksomheder, også de store, som forholder sig meget tavse - tag nu bladet fra munden, fortæl at også I synes, det er noget svineri, og det skal stoppes. Tag ansvar.
Jeg opfordrer alle vognmænd, også selvom vi er ”konkurrenter” – råb op, inden det er for sent for dig og for erhvervet, skub på alle steder, hvor du kan. Lad os blive hørt, tag ansvar.
Jeg opfordrer alle chauffører, der hver dag, specielt i denne tid, trofast møder ind og tager deres tørn, og som er i tæt symbiose med deres virksomhed – jeres arbejdspladser er i fare, tag ansvar, skub på alle steder.
Jeg opfordrer alle private skatteydere, som måske ikke lige er klar over, at de har smidt omkring 300 mio. skattekroner ud indtil videre, om at råbe op og tage ansvar. Du kan sikkert tænke selv, så du kan nok finde på mindst 10 mere fornuftige ting, som pengene kunne have været brugt til, inkl. hjemmepleje, ordentlige normeringer på institutioner mm.
Corona vil trække så dybe spor i transporterhvervet, at det er fuldstændigt urimeligt at opretholde en tabsgivende virksomhed, som ikke skaber samfundsværdi, men tværtimod ødelægger transporterhvervet og et velfungerende, stærkt konkurrenceudsat erhverv.
Stop det nu.
Jens-Ole Larsen, fragtmand
Slagelse