Debat

2. oktober 2019 - 01:43

App linkNu på Google Play

- Tak til René Christensen

- Tak til René Christensen

2. oktober 2019 - 01:43

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

 

Tak til René Christensen (DF) for at tage sagen op og stille spørgsmål til Peter Hummelgård. Selv om svaret herfra vel er givet på forhånd, da ministeren jo, selv om han som minister (tjener) skulle være minister for hele det danske folk med speciale for arbejdsmarkedet, ganske sikkert har svært ved at se fejlen ved 3F, som jo er hvorfra, han selv kommer.

 

Men hvis Dansk Arbejdsgiverforening var deres plads voksen som direkte forhandlingspart over for LO, så eksisterede problemet ikke overhovedet.

 

Den højt besungne Danske Model/Hovedaftalen, som af DA såvel som LO tillægges en form for religiøst og overretligt element, er jo slet og ret og alene en aftale mellem to private parter/to organisationer, som Menneskerettighedsdomstolen har afgjort, vi selv kan bestemme, om vi vil have noget at gøre med eller vil være i fred for.

I den såkaldte hovedaftale, der i folkemunde er blevet til den såkaldte model, står der i § 1 følgende:

 

Da det er ønskeligt, at spørgsmål om løn og arbejdsvilkår løses gennem overenskomster. Der står også i § 1 i hovedaftalen følgende, at som organisationsfjendtlig handling anses derfor forhold, hvorefter en af parterne foretager handlinger mod den anden part begrundet i organisationsforhold og således ikke ud fra faglige motiver.

 

Hvad betyder det? Det betyder for det første, at Hovedaftalens hovedformål er at sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår.

Videre slutter samme § 1, at det anses som en fjendtlig handling, dersom den ene part foretager sig handlinger mod den anden part begrundet i organisationstilhørsforholdet og ikke ud fra faglige motiver.

Flemming Skovbjerg/FAS Transport har legalt aflønnet efter Krifa-overenskomsten, som Færdselsstyrelsen har godkendt som værende på niveau med f. eks den overenskomst, 3F rejser land og rige rundt med. Krifa-aftalens aflønningsniveau danner således grundlag for, at FAS har fået og kan beholde sine godskørselstilladelser.

 

Nej, 3F har ikke en skid at skulle have sagt generelt om tilladelser og da slet ikke i en virksomhed, hvor løn og arbejdsforhold er i orden.

Så derfor er det godt, at ministeren bliver stillet over for spørgsmålet, om 3F har ret til at blande sig.

 

Svaret burde ikke være til at tage fejl af, hvis ministeren forholder sig til Menneskerettighedsdomstolens afgørelse af 2006 om organisationsfrihed i positiv såvel som negativ retning.

Også tak til Flemming Skovbjerg, fordi du ikke lige giver op ved første vindpust, selvom kampen er ret håbløs, så længe Dansk Arbejdsgiverforening ved passivitet lader 3F overfalde virksomheder efter forgodtbefindende uden at tage til genmæle.

 

FDL / undertegnede står bag dig og følger alle disse sager til døren for at få 3F's bøllemetoder stoppet.

Sager, som ikke har skyggen af fagligt belæg i sig, men alene er en ideologisk kamp i 3F' dødskamp for bremse blødning i medlemstallet.

Sørgeligt at Dansk Arbejdsgiverforening med underafdelingerne DTL-A og ATL passivt ser til fra sidelinjen.

 

Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

Læst i alt:

961 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger