23948sdkhjf

- Trafikkulturen er skræmmende

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Som hverdagschauffør af lastbil oplever jeg dagligt bilister, som foretager uheldige overhalinger, krydser ind foran en lastbil i sidste øjeblik for at komme af en afkørsel, eller når vi kører ned af tilkørsler, vises der ikke hensynsfuld kørsel over for os, der gerne vil ind på motorvejen, fra bilisternes side.

Det er snart blevet reglen, at tunge køretøjer skal forfølges på enten den ene måde eller den anden i form af bøder.

Der mangler et klart billede af, hvad uheldsstatikken siger med hensyn til uheld på motorvejen, og om lastbiler er indblandet. Vi hører så mange historier om, at lastbiler evindeligt er skyld i en masse uheld, men dette bliver ej belyst nogen som helst steder.

Tunge køretøjer betaler en vejbenyttelsesafgift samt en betragtelig vægtafgift, men bliver til stadighed belagt med flere og flere restriktioner.

Lastbiler og tunge køretøjer er efterhånden jaget vild af bilister, som mener, at vi er dem, som skaber køer og trafikpropper, men ofte er det trængselskørsel, der er skylden i morgentimerne og eftermiddagstimerne.

Der er kommet en kedelig tendens til at mene, at lastbiler og tunge køretøjer er skyld i alt trængselskørsel, og dette er ikke korrekt.

Der er kommet betydeligt flere bilister gennem de senere år, og dette lægger et pres på vores vejnet, og det er disse faktorer, der skaber kø, fordi når der er kø, har det ikke betydning, om det er en bil eller lastbil, der ligger i spor 2 på en tresporet motorvej.

Trafikkulturen er blevet skræmmende, hvor folk allerhelst vil have lov at fare afsted med den hastighed, der nu passer dem. Men i takt med, at der kommer flere biler, bliver presset større, - ikke grundet den tunge trafik, men trafik generelt! Og det er som om, bilisterne slet ikke har denne mulighed for øje, fremfor de tunge køretøjer.

Løsningsspørgsmålet er ikke at lave et overhalingsforbud. Dette løser ikke trængselsproblemet. Løsningen er bedre bilisme-holdninger med plads til alle, der bidrager I henhold til betalte vejafgift samt vejbenyttelsesafgift.

Vi skal vel alle kunne være her. Vi er jo heller ikke delt op i, at dem med lav indkomst kun må handle i Netto eller andre lavprisbutikker.

David Rothejsen
Kornvænget 50,1th
2750 Ballerup

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125