Debat

20. maj 2021 - 01:43

App linkNu på Google Play

- Vi er et erhverv, der ikke formår at få de rigtige priser hjem

- Vi er et erhverv, der ikke formår at få de rigtige priser hjem

20. maj 2021 - 01:43

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

 

Her kommer en måske meget mærkelig udmelding fra en arbejdsgiver. Chaufførmangel bliver et alvorligt problem, og som Rasmus Grøhn helt korrekt påpeger, så er der hverken image, prestige eller respekt i at sige ”jeg er lastbilchauffør”.

 

Hvad skal der gøres? Tja, nok mange ting, men måske erhvervet skulle starte med at sætte priserne 50 procent op. Det er i dag sådan, at en håndværker på akkord får mere i løn, end det det koster at hyre en trækker ind med mand og brændstof på timepris

 

Hvis vi tager en håndværker med en brugt Toyota Hiace og værktøj og materialer i bilen for omkring 100.000, så koster vedkommende langt - meget langt - over de 425 -430 kroner i timen, som mange trækker for.

Vi er nødt til at erkende, at vi er et erhverv, der ikke formår at få de priser hjem, der egentlig burde ligge til grund for vores arbejde. Før vi får hævet standarden og sat et realistisk mål for, hvor vi skal hen og hvordan, så bliver det ikke anderledes.

 

Jeg kan kun kraftigt opfordre branchen til at lave en fælles gruppe, der dækker både lønmodtager og arbejdstagerorganisationer, som helt uden at skele til priser og løn nu sammen arbejder for det langsigtede mål at gøre branchen attraktiv og lønne efter ansvar og indsats.

 

Bemærk lige, at jeg ikke synes, organisationerne i dag ikke gør et godt stykke arbejde. Jeg synes, det er ansvarlige overenskomster, der er indgået de sidste mange år. Men når jeg kigger på de priser, vi kører til i forhold til investeringer, ansvar med mere, så undres jeg.

Tag Frode Laursen, de har lige afleveret et flot regnskab med plus på 51 millioner med en omsætning på 1,9 milliarder. Det er fint og flot i vores branche, men i andre brancher ville man ryste i bukserne, hvis kun 2,5 procent af omsætningen lander på bundlinjen.

 

Jeg er fortaler for frie og fair vilkår og også for fri konkurrence og fri prissætning, og ud fra de principper så er prisen jo, hvor den skal være for en chauffør med stort ansvar, et køretøj, måske med trailer efter til en samlet værdi på 1,5 millioner, og gods på bilen til 1 million? Og så repræsenterer man samtidig lige sig selv, vognmanden, eventuelt transportfirma/speditør og naturligvis også den kunde, man flytter varer for.

Men her er 425 kroner inklusiv det hele nok lige i underkanten for, hvad der er repræsenteret i værdier og ansvar målt i forhold til de fleste andre brancher

Så Rasmus, respekt for, at du kører som chauffør, og du skal ikke skamme dig over det. Du udfører et af de vigtigste erhverv i verden. Ingen produkter har værdi, hvis de ikke transporteres. Uden transport går Danmark i stå.

 

Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse

Læst i alt:

960 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger