23948sdkhjf

- Vi skulle aldrig have presset så meget på

Debatindlæg:

Vi syntes alle i branchen, at storvognskontroller var en fantastisk idé. Vi skulle have ryddet de brodne kar af vejen. Vi ville også gerne have eksportkørsel tilbage på danske hænder. Desværre må vi nu gribe i egen barm og indrømme, at vi aldrig skulle have presset så meget på. De største tabere blev nemlig os selv. Chauffører og vognmænd får nu store bøder for parkering, ligesom vi på andre områder inkasserer så store bøder, at markedet snart er drænet for fornuftige og dygtige chauffører.

Langt de fleste chauffører kører ind i storvognskontrollerne med god samvittighed. De kommer desværre ofte derfra med en kæmpe bøde. Hele branchen er langtfra så godt skolet som storvognsbetjentene eller for den sags skyld de akademikere, der laver lovene.

En skraldebil, der har tømt skrald en lørdag, husker han, at han måske ikke må køre næste lørdag? Én har hentet kollegaen, der har afleveret sin lastbil på værkstedet, ups! Han glemte, at begge skal have førerkort i tachografen. Ups! Containeren var for 10 cm. lang, ups! Den ene spærretap til en containerlås blev pludselig inde, ups! Den rumopdelte container med beton i forreste rum var pludselig skyld i forhøjet akseltryk på forakslen, ups! En time efter at være startet i den 2-akslede skraldebil var der for meget akseltryk på bagakslen, men en time senere var tingene i orden igen, fordi nu var vægten presset fremad i bilen osv., osv., osv.

Hvor mange ulykker er så forårsaget af alle de overtrædelser? Hvad sker der fra 1. januar, hvor alvorlige fejl sanktioneres med kæmpe bøder. Hvad er alvorlige fejl? Hvordan skal vi opdage dem?

Kære danske infrastruktur, du går en slem tid i møde. De fornuftige chauffører er flygtet til andre brancher. Hvad gør vi nu?

Steen Tofteng
Egeskovvej 2
2665 Vallensbæk Strand

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098