23948sdkhjf

Den rette bil til opgaven

Både lastbilen og dens gods kaster mange nysgerrige blikke af sig, når Søren Sørensen ruller ud i sin nye opbygning til vognparken – en flot og klassisk autotransporter:

Når man transporterer klassiske, velholdte køretøjer, så skal man naturligvis også ankomme standsmæssigt. Og det lever autohandler Søren Sørensen til fulde op til bag rattet i sin ”nye” autotransporter, som han for nylig indlemmede i firmaets tjeneste.

Indehaveren af Læborg Autohandel fra Vejen var sådan set også godt kørende tidligere. I mere end et årti kørte han i en fin og trofast MAN, som han købte fra ny i 2006. Men da den stod til udskiftning, følte Søren Sørensen alligevel, at det var tid til at tage skridtet fuldt ud. Han lever af at købe, sælge og udleje ældre, klassiske køretøjer – og det ene skal jo passe til det andet.

»Jeg har været glad ved at køre i min MAN, og jeg overvejede da også at købe en ny bil igen. Men så tænkte jeg alligevel, at nu skulle jeg altså have en ældre bil bygget op til det,« fortæller Søren Sørensen til Lastbil Magasinet.

Fra 141 til 143

Valget faldt i første omgang på en Scania 141, som han for et par år siden fik bygget op som trækker/trailer-vogntog hos en opbygger i Polen. Rigtig tilfreds blev han dog aldrig.

»Opbyggerne i Polen er gode til at få det til at se godt ud. Men detaljerne duer bare ikke. Og så var det en snudebil med anhænger, og den var simpelthen for klodset og stiv at køre med, når man skal ud til kunder og rundt på gårdspladser.«

Søren Sørensen begyndte derfor hurtigt at tænke i nye baner – men holdt sig til Scanias 3-serie.

»Jeg kørte selv i en Scania 141 i 80’erne, og den dér V8-fornemmelse glemmer man ikke.«

Da han i august 2019 stødte på en 143M til salg i lokalområdet, slog han hurtigt til.

»Der skete meget med køreevnerne fra 141’eren og til 143-serien. Den kører væsentligt bedre, og der er mere komfort for chaufføren. Jeg var ikke i tvivl om, at det skulle være en 143’er,« siger Søren Sørensen.

Opbygget i Galten

Der var tale om en Scania 143M 450 Topliner V8, årgang 1991, som 3-akslet langchassis. Kilometertælleren stod på 857.000 km, og bilen havde en smule rust.

»Det er en god og sund bil, og der var ingen større ting at udsætte på den. Det var en fin bil at gå i gang med.«

Opbygningsarbejdet blev denne gang lagt i hænderne på folkene fra Scangaard i Galten. Søren Sørensen havde set, at værkstedet tidligere havde opbygget en anden 143’er til eget brug og tog derfor en snak med indehaveren Thomas Søgaard.

»Jeg spurgte, om de ville bygge en bil op for mig med lige så stor omhu. Det sagde han ja til, og jeg må sige, at jeg har været yderst tilfreds med det arbejde, Scangaard har lavet på bilen,« siger Søren Sørensen.

Bilen blev splittet ad

Opbygningsarbejdet stod på fra september 2019 til maj 2020. Undervejs var 143’eren fuldstændig skilt ad og har bl.a. fået nyt klimaanlæg, køler, skiftet ledninger osv. – ligesom den er blevet forvandlet fra et 3-akslet langchassis til en 2-akslet autotransporter, eftersom Læborg Autohandel aldrig kører med læs på mere end fem ton. Søren Sørensen var selv i Holland for at finde det helt rigtige lad til bilen – nemlig et 12 år gammelt lad af mærket Meppel. Der er hydraulisk rampe i hele bilens bredde, hydraulisk spil både oppe og nede, og hele bagenden kan sænkes ned, så det er let at læsse biler af og på. Der kan være fire biler ad gangen – medmindre der er tale om store amerikanerbiler, for så må man nok nøjes med to eller tre. Med en anhænger kan kapaciteten dog komme op på fem biler.

Opbygningen har desuden fuld luftaffjedring og fået praktiske værktøjsskabe. Indvendig er kabinen plysset hos Fix Autopolstring, og bilen er malet pænt i Læborg Autohandels firmafarver hos Feldskov Storvogn og Industri Lakering.

Nyder hver kilometer

Ud over til at hente og aflevere biler hos kunder bruger Søren Sørensen også bilen, når han er ude på opgaver. Læborg Autohandel hyres ofte til at levere rekvisitter til diverse arrangementer og optagelser. Første halvdel af sommeren 2020 bruger Søren Sørensen således på Fyn med at køre et udvalg af veteranbiler fra slut-40’erne og start-50’erne rundt til forskellige steder under optagelserne af Bille Augusts kommende Karen Blixen-film, ”Pagten”. Han er også fast leverandør til populære tv-serier som ”Badehotellet” mm.

Søren Sørensen kører altid selv bilen, og efter godt 2.500 km bag rattet er han mere end tilfreds.

»Jeg nyder hver kilometer, jeg kører i den,« siger han.

143’eren får også mange kommentarer med på sin vej rundt omkring – både online og på de sociale medier.

»Den vækker i hvert fald opsigt. Jeg får mange tommeltotter op, og der er også en del, der kommer hen for at snakke. Det kan ikke undgås, og det er kun hyggeligt, når man er bidt af gamle lastbiler.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14