23948sdkhjf

Den rummelige vognmand fra Vejle

Universal Transport og Flytteforretning er historien om den østjyske vognmand, der gør en dyd ud i at finde plads til alle – uanset baggrund. Samtidig er det historien om et firma, hvor aktivitetsniveauet buldrer derudad, og hvor ordet universal i øvrigt skal tages ret så bogstaveligt.

Som barn voksede Brian Søgaard op i en familie, hvor der altid var åbne arme, godt med kærlighed og højt til loftet.

- Vi havde ikke for mange penge, men vi havde masser af kærlighed. Der var altid åbent i vores hjem. Der har altid været en sofa at sove på og en ekstra kartoffel, hvis det kneb lidt.

Derfor fylder det også direktøren for Universal Transport og Flytteforretning med tydelig stolthed, at virksomheden for få år siden modtog Vejle Kommunes rummelighedspris. For det at være rummelig var en dyd, han havde fået ind med modermælken fra barndomshjemmet i Vejle.

- Vi blev udnævnt til kommunens mest rummelige virksomhed, og det blev vi, fordi vi gennem tiden altid har givet nogen, der var lidt på kanten, chancen. Sådan er kulturen her i virksomheden, og når man kommer herind, kan man godt mærke, at der også går nogen rundt her, der har brug for et ekstra skulderklap en gang imellem. Eller en krammer. Det er en del af vores DNA, siger Brian Søgaard.

Lastbil Magasinet har sæt ham stævne i mødelokalet på førstesalen i firmaets domicil på Stiftsvej i Vejle. I rummet ved siden er der en småsludren fra medarbejdere, som tjekker ind til formiddagspause med kaffe og hjemmebag. Deriblandt også Brian Søgaards far, Johannes Søgaard, der i en alder af 87 år jævnligt aflægger virksomheden et visit.

- Min far kan stadig godt køre en tur og hente nogle reservedele. Men det er efterhånden meget sjældent. Indtil han var 85 havde han en Vito at køre i hver dag. Og han fik den sidste nye Vito i 80 års fødselsdagsgave, siger Brian Søgaard.

Tre ben

Universal Transport og Flytteforretning er grundlagt i 1991 af Brian Søgaard. Det begyndte ved, at den uddannede automekaniker fra Vejle købte en kassevogn hos P. Christensen i Kolding. Siden er det gået slag i slag med både knopskydninger og opkøb, og firmaet tæller i dag cirka 100 biler og 180 medarbejdere.

Med direktørens ord transporterer firmaet ”alt – undtagen levende væsner”.

- Så i bogstavelig forstand er det universal transport, siger han med et træk på smilebåndet.

Firmaet er i dag bygget op om tre ben. Det ene ben er Universal Transport. Det andet er Universal Flytteforretning, og under flytteforretningen ligger Unibox, der er udlejning af depotrum. På virksomhedens matrikel er der således 500 depotrum med opmagasinering for private og erhverv. Det tredje ben er Universal Ejendomme.

- Og så har vi fået en afdeling i Køge. Vores Sjællandsafdeling er startet op ved, at vi købte vognmandsforretningen Godsmyrerne. Deres spidskompetencer har altid været flytning af entreprenørmateriel, altså udlejningsmateriel. Det har vi så investeret lidt i nu, så det er et nyt ben i transporten.

Inden for de seneste år er det også blevet til opkøb af Falks Flytteforretning i Vejle og Bent Laugesen i Bredsten. Opkøbene giver nogle synergier, og i løbet af det seneste år har Universal Transport og Flytteforretning løftet aktivitetsniveauet med hele 40 procent. I år er forventningen at lande en omsætning i nærheden af 200 millioner kroner. Og yderligere at fordoble den inden for de næste 3-4 år.

Den heftige aktivitet betyder dog også, at firmaet står med flere markante udfordringer, for i virksomheden kan man sagtens bruge langt flere hænder til at køre firmaets biler – både de store og de små.

Hvor ser du ellers jeres styrker som virksomhed?

- Vi kan være fleksible. Når vi får kunder, vil vi gerne lave et partnerskab med dem. Vi er den fleksible samarbejdspartner, som kan gå ind og navigere i vores kunders ønsker og behov.

- Og så bliver vi henvist til af mange af de store vognmandsforretninger, hvor tingene måske foregår i mere fastlåste ”kasser”. Det kan være ved en flytteopgave. Det kan fx være distribution af nogle konkrete ting, som ikke passer ind i deres set up, og så bliver vi bedt om at gøre det. Eksempelvis kører vi markiser. Det er der mange vognmandsforretninger, der ikke vil røre ved, fordi det er tungt, og der skal noget ekstra løftegrej til, fordi markisen er tung og uhåndterlig. Det tager vi os så betalt for.

- Indenfor de sidste år har vi også investeret massivt i medbringertrucks, sådan at vi kan levere længere end til fortovskanten. Så kan vi køre ind, hvor der er lidt ujævnt eller om i baghaven, hvis det er det, fru Jensen ønsker.

- Vi vil gerne uddanne

Nye chauffører skal der ligesom hos mange andre vognmænd gøres et ekstra benarbejde for at få ind i folden. For heller ikke i Vejle-firmaet hænger de på træerne.

- Jeg tror, den bedste vej til nye chauffører er via mund til mund-metoden. Chauffører kender hinanden på tværs, og så er kunsten at få dem til at tale godt om den arbejdsplads, de er på. Det er det, der skal generere nye medarbejdere. Vi har også sat nogle bannere op ude ved vores hovedindgang for ligesom at have noget at reklamere med for alle dem, der kommer forbi. Så de kan se, at vi mangler chauffører herinde. Det næste er måske, at vi sætter skilte på alle vores biler, at vi søger chauffører. Vi er i hvert fald nødt til at bruge alle muligheder og alternativer.

Dertil kommer, at virksomheden har omkring 15 lærlinge. Og endda noget så sjældent som hele fem kvindelige medarbejdere, der kører bil.

- Vi har både lærlinge inden for det administrative, som disponenter, chauffører og flyttefolk. Mange af vores lærlinge er faktisk voksenlærlinge. Og derfor kan de stadig holde et ok lønniveau, mens de er under uddannelse, siger Brian Søgaard.

- Og vi vil rigtig gerne uddanne vores egne medarbejdere. Nogle af vores tidligere chauffør er også startet op som selvstændige vognmænd, og dem arbejder vi også sammen med, siger Brian Søgaard.

Han nævner med stolthed fx flyttechaufføren Asmir Icagic, som Lastbil Magasinet fulgte på en dag på jobbet i 2015. Asmir Icagic er i dag avanceret til kørselsleder i virksomhedens flytteafdeling og har dagligt op mod 38 medarbejdere under sig.

Og så er der alle seniorerne, som også er en attraktiv gruppe for firmaet – og som firmaet også forsøger at rækker ud efter.

- Vi vil meget gerne have seniorer. Og de skal ikke nødvendigvis have stort kørekort, for vi har også små biler. Vi prøver at se, om vi kan finde dem, der er 60 plus og 65 plus. Det er dem, som er kommet hjem at gå, men som alligevel ikke kan få tiden til at gå og godt kunne tænke sig at komme ud at køre en gang imellem. Så prøver vi at lave sådan en seniorklub, hvor vi kan sige, at her er der en flok seniorer, som kan supplere og afløse hinanden, siger Brian Søgaard.

- Det er dem, der siger, ”jeg er ikke helt færdig med at køre lastbil. Jeg vil sgu gerne ud at køre en tur en gang imellem. Jeg gider til gengæld ikke køre mere end en gang om ugen”. Det er fint, og det kunne meget vel være her hos os, at de får lov til det, siger Brian Søgaard.

Han påpeger, at det er på grund af væksten og det stigende aktivitetsniveau, at firmaet kan bruge flere hænder til at køre bil.

Er det jeres største udfordring lige nu?

- Den største udfordring lige nu er at fremskaffe nok personale. Og så er der jo de stigende oliepriser, men også de generelt stigende omkostninger Det er jo ikke kun olien, der bliver dyrere. Det er jo alt, der stiger i pris for øjeblikket. Men der er håb forude, for vi ved jo også, hvorfor olieprisen stiger, siger Brian Søgaard med henvisning til krigen i Ukraine.

Arvefølgen sikret

Helt lokalt kan vognmanden glæde sig over, at en udvidelse af E45 mellem Aarhus og Vejle N er endeligt vedtaget i Folketinget. Da motorvejen blev udvidet fra Vejle til Skærup, var det en kæmpe lettelse for den sydgående trafik, og med den kommende udvidelse i nordgående retning bliver virksomhedens placering i det nordlige Vejle kun endnu bedre.

- Jeg har ikke et estimat på, hvor mange timer vi bruger i kø. Men chaufførerne sidder dagligt i kø derude på motorvejen i morgen- og eftermiddagstrafikken, og når der i øvrigt sker alle de uheld, som der gør. Med udvidelsen her og udvidelsen over Fyn bliver det en hel befrielse, siger Brian Søgaard, der derimod ikke har den helt store fidus til en Kattegatforbindelse.

Noget andet, der også glæder vognmanden, er, at hans tre børn – to sønner og en datter – er blevet en del af ejerkredsen i virksomheden. Hans datter, Louise, arbejder som socialrådgiver og tager ikke del i butikken, Men sønnerne, Nikolaj og Benjamin Søgaard, har deres daglige gang i virksomheden – ligesom vognmandens hustru, Tina Søgaard også er en del af virksomheden og arbejder med bogholderi og indkøb.

- Der er lavet et generationsskifte, der er klar til den dag, vi ikke er her mere. Og drengene har virkelig fået smag for at være her. Den ene er i flytteafdelingen, og den anden sidder som kørselsdisponent.

Som tidligere nævnt er en ambition inden for de allernærmeste år at fordoble omsætningen i Universal Transport og Flytteforretning.

- Ja, vi vil gerne ud og endnu flere kunder. Vi vil gerne vækste, og jeg elsker at se, at der sker en udvikling. Der er mit drive - 24/7. Vi følger med udviklingen, og skulle vi miste en kunde i dag, så går vi efter end ny i morgen. Det er da altid ærgerligt at miste en kunde, men hvis det er på grund af prisen, må vi bare bøje os for det. Det vil vi ikke gå på kompromis med. Men det må derimod aldrig blive på grund af dårlig service, at vi mister en kunde, siger Brian Søgaard og slår fast, at det går ganske godt i Vejle.

- Vi har haft masser af perioder, hvor vi som virksomhed har haft voldsomt travlt, men det her er nok alligevel den travleste periode, vi har haft.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078