23948sdkhjf

Der er rødt kort til dem, der ikke opfører sig ordentligt

Grove kommentarer, hadefulde personlige ”angreb” og en konstant hakken på andre.

Det er, hvad nogle chauffører mener, er blevet hverdagskost i en del chaufførgrupper på Facebook, særligt i gruppen Lastbilchauffør, der har mere end 46.000 medlemmer. Og ikke blot er det blevet hverdagskost, det er også blevet for meget, mener nogle.

Derfor har en ny gruppe på Facebook set dagens lys. ”Den rummelige chauffør”. Og som det ligger i navnet, skal det være et sted, hvor der er plads til forskellighed.

- Det er vores gruppe, det er en gruppe for alle, som vi i fællesskab skal sørge for bliver et sted med en god og rummelig tone. Det er vigtigt at påpege, at vi medlemmer i FÆLLESSKAB skal hjælpe med at opretholde den gode tone så administratorerne i gruppen får mindst muligt at lave. I vores branche er det nødvendigt og vigtigt, at der er et sted, hvor man kan stille spørgsmål og få et reelle svar, og det er simpelthen ikke længere muligt inde i Lastbilchauffør-gruppen. Kommentarerne bliver mere og mere grove, og der er så meget negativitet derinde. Og da en af de chauffører jeg følger, og faktisk vil sige jeg ser op til, fordi han har en god tone og altid holder det sobert, lavede et opslag at han forlader gruppen på grund af tonen derinde, besluttede jeg, at det var på tide, vi får en gruppe, hvor der holdes nøje øje med tonen, siger Thomas Winding, der har oprettet gruppen. Han er chauffør hos Freja, er 45 år og har kørt lastbil i 26 år.

Han understreger, at der skal være plads til debat, så længe alle kan finde ud af at holde den saglig og sober. Og at alle er i deres frie ret til at sige, hvad de mener.

- Men man kan godt komme med sin mening uden at ”råbe højt” og blive personlig. Det behøver ikke være ”flower power og brede cykelstier og candyfloss”, men det må være muligt for voksne mennesker at holde en ordentlig tone over for hinanden på trods af forskellige holdninger, lyder det fra Thomas Winding.

- Vi vil gøre vores for, at det bliver godt

Der er indtil videre 2060 medlemmer i gruppen, der blev oprettet for fem dage siden. Der er klare regler for, hvad der sker, hvis den gode tone ikke holdes. Der gives et gult kort, som er lig med en tidsbestemt tænkepause, hvis man bliver grov, hadefuld eller personlig i gruppen. Et rødt kort, der betyder udelukkelse, får man, hvis den dårlige opførsel gentager sig.

- Vi gider ikke det personlige fnidderfnadder, hvor folk har set sig sure på hinanden og går efter manden i stedet for bolden. Det er så ganske simpelt at tale ordentligt til sine omgivelser, både i det virkelige liv og på de sociale medier. Det er bare at kigge indad og så gøre det. Længere er den ikke, siger Thomas Winding.

Han har hørt fra flere sider, at det ikke blot er i de danske chaufførgrupper, at den barske tone vinder over den gode. Udenlandske chauffører er ikke meget bedre, når det kommer til at tale ordentligt til kollegerne på de sociale medier.

- Det hører jeg mange steder, så jeg tror ikke, det er, fordi vi danske chauffører er specielt slemme til at skyde med skarpt på Facebook. Der er en barsk tone i transportbranchen, og det har der altid været. Men man bør kende grænsen, når man sidder på Facebook og en person stiller et reelt spørgsmål eller en stolt chauffør lægger et billede op af sin bil. Så hører det ingen steder hjemme bare at begynde at svine til, siger Thomas Winding.

På Facebook beskriver ”Den rummelige chauffør” sig selv som ”Gruppen for chauffører, der er villige til at hjælpe andre, og som er rummelige”. Der har været ét enkelt tilfælde siden opstarten, hvor en chauffør meldte sig ud af gruppen igen efter en kommentar, men administratorerne af gruppen tog hånd om det, og chaufføren er tilbage.

- Vi glæder os til at se, hvor det fører hen. Det er helt vildt, at der er kommet så mange medlemmer til siden onsdag. Vi håber, det bliver godt. Vi vil i hvert fald gøre vores for, at det lykkes, slutter Thomas Winding.

Gruppen er for alle chauffører, uanset om man til daglig sidder bag rattet i en lastbil, varevogn, bus eller et helt andet køretøj.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08