23948sdkhjf

- Det er ikke chaufføren, der har et problem. Det er vognmanden.

Kommentar til denne artikel:

Frie Danske lastbilvognmænd FDL har den klare holdning til debatten om ansvarsplacering ved transport af dyr mellem landmand og slagteri: Chaufførens ansvar er og kan aldrig blive andet end et transportansvar. Nøjagtig som i alle andre transportopgaver. Chaufførens ansvar er, hvis han beskadiger godset på ladet.

Og skulle skaden ske, er det ikke chaufføren, men vognmandens ansvar og hans forsikring der skal ansvarsholdes og betale. I FDL tror vi næsten ikke vores egne øre, når chaufførernes talsmand i medierne udtaler: Det er ofte chaufføren selv ,der betaler bøden. Det lyder som østeuropæiske ansættelsesforhold ?

Gamle skader, sygdomme og genetiske fejl på transporterede dyr kan kun landmand og dennes dyrlæge ansvarligholdes for. Skader, påtalt og registeret af slagteriet, skal, hvis det ønskes at ansvarligholde chauffør og vognmand, vurderes og ansvarsplaceres af uvildig dyrlæge, inden chaufførens vognmand anklages.

Fødevareministeriets embedsmandsvælde og disses politiske ledere vasker hænder i denne sag. Ikke som noget nyt, nærmere som en naturlig reaktion, søges problemet gemt i dyrevelfærdens hellige navn. Fødevareministeriet henviser til dyrevelfærds-ordfører Anders Kronborg (S). Han er ikke klar til at slække på Dyrevelfærden.

Frie Danske lastbilvognmænd FDL tillader sig at spørge dyrevelfærdsordfører Anders Kronborg (S), hvad har en ansvarsplaceringen med dyrevelfærden at gøre ? Ansvarsplaceringen har kun noget med chaufførvelfærden at gøre. Det er ikke et ønske om at løbe fra ansvaret, men en placering på rette ansvarlige sted.

Frie Danske lastbilvognmænd FDL støtter 100 procent dyrtransportchaufførerne i deres påtvungne kamp. Det er ikke chaufførens kamp. Det er vognmandens kamp og ansvarsområde. Den er ikke længere. Det er dyrtransportvognmænd og deres organisationer, der skal kæmpe denne kamp for deres chauffører.

Så kære politikere, det er jeres opgave i samarbejde med vognmænd og deres organisationer at løse ansvarsplaceringsproblemet. Der skal vel fortsat transporteres grise på lastbil i Danmark, af danskregistrerede virksomheder med danskregistrerede lastbiler og chauffører. Frie Danske lastbilvognmænd FDL er ikke i tvivl. Er I?

Christian Jensen, Formand Frie Danske lastbilvognmænd FDL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109