23948sdkhjf

Det går godt for danske iværksættere

Listen over nye danske startups er lang, og for mange af de ambitionsrige iværksætterne går det i den rigtige retning. Virksomhedernes succes og vækst er vigtig for det danske samfund. Blandt andet fordi det er her, en stor del af danskernes fremtidige jobs skabes. Vejen fra den gode ide til succesfuld forretning er dog sjældent ligetil.

Ideerne kræver tro og ambitioner

De forhindringer, der opstår for mange iværksætterne, er ofte forretningsrelaterede. Når iværksættere starter op, er det på baggrund af troen på et produkt eller en tjeneste, som de ser muligheder for at lave forretning af. På den måde ligger iværksætternes spidskompetence i mange tilfælde i selve produktet, som de vil bygge forretningen op omkring, og ikke i forretningsdrivning, som er mindst lige så vigtig som ideen. Der er derfor meget nyt at forholde sig til, som har stor betydning for, om man som iværksætter opnår succes med sin forretning. En dansk iværksætter, der har formået at gøre sig bemærkelsesværdig ved sit iværksætteri allerede i en alder af 21 år, og som har haft stor succes med flere startups siden, er 26 årige Mads A. Olesen fra Blue Energy. Mads A. Olesen er et eksempel på en iværksætter, der, ved hjælp af tro og ambitioner for sine ideer, har formået at opdrive forretning på trods af, at han ikke er uddannet i det.

Succes i en tidlig alder

Iværksætteren Mads A. Olesen startede i den tidlige alder sit eget konsulentfirma op. Sammen med en skolekammerat blev det efterfølgende til salgsbureauet Callforce, som allerede fra begyndelsen voksede hurtigt. Senere startede han energiselskabet Blue Energy, som kombinerer strøm, internet og rabatter til deres kunder. Blue Energy fokuserer på at kommunikere med kunderne og gøre information om strømmen, et ellers abstrakt produkt for den almindelige dansker, helt enkelt og ligetil. De fokuserer samtidig på den grønne omstilling af energisystemet, og deres ambition er at gøre det lettere for danskerne at kunne gøre en forskel for en grøn omstilling. I dag er Blue Energy solgt til investeringsfonden ”New Nordic Advisors”, men Mads A. Olesen sidder fortsat som partner og kommerciel direktør i virksomheden.

Når der skal drives forretning

Med ikke anden uddannelse end en gymnasial eksamen i rygsækken, som iværksætteren Mads A. Olesen har, har der været meget at lære i forhold til at drive forretning. For Mads A. Olesen har det blandt andet været til stor gavn at være en del af et team, så han ikke har stået alene. Vil man starte en virksomhed op som iværksætter, er det desuden vigtigt at finde ud af, hvad der egentlig skal til for at drive den. Det kan være svært at vide præcis, hvad projektet på sigt vil komme til at kræve. Det er naturligvis afhængig af, hvilke mål man har for virksomheden. Om planen er, at virksomheden skal fungere som hobby, eller om ambitionerne er, at den skal blive til levebrød, bør der laves en klar forretningsplan fra start.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063