23948sdkhjf

»Det her skal der ikke pilles ved. Overhovedet!«

Den rumænske transportkommissær Adina Valean kan godt glemme alt om at få lov til at spænde ben for den ellers nyligt vedtagne EU-vejpakke.

Det siger Venstres Søren Gade, der sidder i EU-parlamentets transportudvalg.

Meldingen fra Søren Gade følger i kølvandet på de samme meldinger fra danske vognmandsorganisationer, Nordic Logistic Association og Søren Gades danske kollega i transportudvalget, MEP Marianne Vind (S), der alle over for Lastbil Magasinet har stillet sig yderst kritiske over for kommissærens forsøg på at få bremset EU-vejpakken - angiveligt på grund af bekymringer for klimaet, som ifølge kommissæren kan komme til at lide under ”hjemsendelseskravene” for lastbiler på grund af øget tomkørsel.

Derfor vil Adina Valean nu have konsekvenserne af disse nye regler undersøgt af et konsulentfirma, Ricardo. Kravet om, at chaufføren skal hjem hver 3. eller 4. uge, forholder Adina Valean sig derimod ikke til.

Tomkørsel er tomme trusler

Med Vejpakken, der blev endeligt vedtaget 8. juli 2020, stilles der blandt andet krav om, at lastbilen skal returnere til hjemlandet senest hver 8. uge, mens chaufføren skal kunne vende tilbage til hjemlandet senest hver 3. eller 4. uge.

Kravet om, at lastbilen skal retur senest hver 8. uge træder i kraft i februar 2022, mens kravet om chaufførernes tilbagevenden til hjemlandet træder i kraft allerede torsdag i denne uge.

»Og det her skal der ikke pilles ved overhovedet. Der er tale om et kompromis, som alle lande kan forholde sig til. Potentielt kan der måske komme til at køre nogle trailere rundt tomme i begyndelsen. Men mange finder ud af det. Der er et marked at forholde sig til, og chauffører vil ikke komme til at køre tomkørsel,« siger Søren Gade.

- Ingen grund til nervøsitet

Skal danske chauffører og vognmænd være nervøse for, at kravet om hjemsendelse af lastbilen smuldrer?

»Nej, de skal ikke være nervøse. Kritikken er kommet fra lande, der har store problemer med den her Vejpakke. Der er et stort flertal i Parlamentet for Vejpakken. Det er da fint nok, at den rumænske kommissær er sur over det her, men man skal altså huske på, at der er tale om et kompromis. I starten talte man om, at der skulle være hjemtur for lastbilen hver tredje uge. Så det her er et fint kompromis. Der er ikke opbakning til at ændre på det her, så det er da irriterende, at der stadig bliver kæmpet imod Vejpakken,« siger Søren Gade.

Han tilføjer, at skæringsdatoerne for en implementering af Vejpakken også sender et signal udadtil.

»Vi skal have en tidsplan for at have noget at forholde os til, og det sender et signal om, at vi vil have Vejpakken implementeret til tiden,« siger Søren Gade.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063