23948sdkhjf

Det skal give mening at opkræve ubetalte bropenge fra udenlandske chauffører

Det koster 41 kroner for tunge køretøjer at krydse Kronprinsesse Marys Bro. Som lastbilchauffør kan du krydse broen lige så ofte du vil uden at skulle have pungen op med det samme. Ved hjælp af nummerpladegenkendelse sker udregningen af det beløb, der skal betales fem dage efter turen over broen er kørt, og derefter bliver en faktura sendt til køretøjets ejer.

Godt 1 % af den samlede trafik over broen er udenlandske køretøjer – det er i hvert fald forventningen.

Hvis en dansk vognmand eller transportvirksomhed ikke betaler bropengene ved overkørsel og ikke betaler fakturaen, der bliver sendt, bliver det sendt videre til inkasso. Det samme vil naturligvis ske for de ubetalte fakturaer sendt til udenlandske vognmænd og transportvirksomheder. Men her er der ingen garanti for, at der sker yderligere, hvis ikke inkassoindgrebet er nok til at kradse pengene ind.

»Der er lande, der er sværere at opkræve penge fra end andre, men jeg vi sige, at vi har en rimelig chance for at få pengene ind, da vores operatør samarbejder med et svensk inkassofirma, der har erfaring med at kræve penge ind i hele Europa. Men jeg kan ikke afvise, at der vil blive tilfælde, hvor vi vurderer, at beløbet er for småt til at drive ind ad inkassovejen,« siger Henrik Vincentsen, der er projektchef for Fjordforbindelsen Frederikssund.

Ubetalte bropenge: Det kan ikke undgås

Kronprinsesse Marys Bro åbnede 28. september. Køretøjer over 3.500 kilo må ikke længere benytte den gamle Kronprins Frederiks Bro for at komme over Roskilde Fjord.

Tal viser, at mellem 750 og 800 vogntog dagligt har passeret den gamle Kronprins Frederiks Bro.

De er nu at finde på den nye broforbindelse, og de skal betale 41 kroner hver vej.

»Der vil være nogle udenlandske køretøjer, der ikke betaler, det kan ikke undgås. Vi vil prioritere, at de selskaber, der krydser regelmæssigt, skal betale. Og så vil vi spørge os selv ”Giver det mening at gå efter en enkelt synder?”« lyder det fra Henrik Vincentsen.

Han understreger, at de operatører der varetager betalingen for Fjordforbindelsen Frederikssund samarbejder med firmaet, EPASS24, der i Sverige blandt andet har ansvar for månedlig fakturering og opkrævning af afgifter fra ejere af udenlandsk registrerede køretøjer.

»Derudover er et EU-direktiv i foråret blevet formuleret, så det bliver nemmere at opkræve penge på tværs af lande inden for EU. Det forventer vi, gør det nemmere at opkræve de beløb, der ikke bliver betalt,« slutter Henrik Vincentsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062