23948sdkhjf

DI: Franske bøder ikke SÅ høje

Bøder for ugehvil langt mindre, melder DI Transport.

De franske bøder er langt mindre end det fremgår af den politiske debat.

Dele af Folketinget med Enhedslisten i spidsen vil hæve bøderne for chauffører, der afholder deres regulære ugentlige hvil i førerhuset. Enhedslisten foreslår at kopiere det franske bødeniveau og vil hæve bøderne til 225.000 kr.

Men så høje bøder bliver der slet ikke udstedt i Frankrig, melder DI Transport.

Organisationen har tjekket bødeniveauet hos den internationale vognmandsorganisation IRU. Her oplyses det, at de udstedte bøder i Frankrig er på 750 euro svarende til 5.625 kr. Det dækker over den samlede bøde til chauffør og vognmand.

Pærer og æbler

DI Transport påpeger, at det i Danmark ville svare til en vejledende bøde på 2.000 kr. til chaufføren og 4.000 til vognmanden og altså ikke 225.000 kr.

- Man sammenligner æbler og pærer, når man sammenligner de to forskellige sanktionssystemer. I Frankrig fastlægger man ofte et bødeloft, mens vi i Danmark fastlægger den vejledende bøde, forklarer Michael Svane, branchedirektør hos DI Transport.

- Der skal måske lidt rimelighed ind i debatten. Bøder på næsten en kvart million til en lastbilschauffør for en mindre overtrædelse uden betydning for trafiksikkerhed er i hvert fald helt ude af proportioner, tilføjer Michael Svane.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078