8. februar 2022 - 12:30

App linkNu på Google Play

DI Transport og ATL: Vi skal undgå en ny bøderegn

DI Transport og ATL: Vi skal undgå en ny bøderegn

Arkivfoto.

8. februar 2022 - 12:30

Regeringen er på vej med et lovforslag, som markant vil ændre kontrollen og antallet af bøder for overtrædelser af det mobile arbejdstidsdirektiv. Det må for alt i verden ikke føre til en ny regn af bøder over chauffører og vognmand, mener DI Transport og ATL.

 

Ifølge lovforslaget, som er sendt i høring, skal Færdselsstyrelsen håndhæve reglerne i forbindelse med kontrollen af køre- og hviletid. Politiet får til opgave at kontrollere, om pausereglerne i direktivet bliver overholdt.

 

Direktivet, der har været gældende siden 2005, er hidtil blevet håndhævet af arbejdsmarkedets parter. Og det er ærgerligt, at EU-reglerne spænder ben for den danske model, mener DI Transport og ATL.

 

- Vi har et velfungerende arbejdsmarked, hvor vi har tradition for at løse udfordringerne i fællesskab. Og vi har et fagretsligt system, som træder til, når vi ikke kan finde en løsning. Det havde været langt det bedste, hvis vi kunne fortsætte ad den vej. Men desværre kan det ikke lade sig gøre inden for rammerne af EU-lovgivningen, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL. Han fortsætter:

- Vi har kæmpet gennem længere tid for at fastholde kontrollen i det fagretlige system. Vi fik også justeret i det første forslag fra regeringen, men desværre er det et krav i EU's kontroldirektiv, at kontrollen bliver udført af myndighederne. Nu handler det om at undgå, at det nye system fører til en bøderegn over transportsektoren.

 

DI Transport og ATL har netop afleveret et høringssvar med flere klare anbefalinger. Det bør ikke føre til en bøde, hvis chaufføren ellers overholder køre- og hviletidsreglerne. Der bør være en bagatelgrænse for mindre overtrædelser – for eksempel hvis en chauffør får forlænget sin arbejdstid, fordi han må vente på at læsse varer af eller på. Og så bør arbejdstidsdirektivet være omfattet af det nuværende bødeloft på 30.000 kroner til chaufføren og 60.000 kroner til vognmanden.

- Reglerne om køre- og hviletid er vigtige på grund af trafiksikkerheden, og hvis chaufføren ikke væsentligt overskrider de regler, er der ingen grund til at uddele bøder for arbejdstid. Det er også helt afgørende med en bagatelgrænse. Det giver EU-reglerne mulighed for, og den danske transportbranchen kan ikke holde til, at vi overimplementerer direktivet.

siger Rune Noack transportpolitisk chef i DI Transport.

 

DI Transport og ATL vil også have fjernet en bestemmelse om adgang til ransagning uden dommerkendelse. De henviser til, at en lignende bestemmelse blev fjernet, da Folketinget vedtog den seneste ændring af godskørselsloven den 25. januar 2022.

Læst i alt:

951 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger