23948sdkhjf

Direktør: Lad os få svesken på disken

Det går stadig trægt med at få flere kvinder til at vælge en karrierevej som lastbilchauffør. For tre år siden var det bare en ud af 100 chauffører herhjemme, som var en kvinde, og det tal har ikke rykket sig nævneværdigt siden da.

»Man må sige, at det ikke er lykkedes os at få slået hul på det her problem. Andelen af kvindelige godschauffører er nede på nogle få procent. Den er steget lidt og er mellem 1 og 2 procent,« siger direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL, Lars William Wesch.

Men hvorfor er det ikke lykkedes at få ”slået hul på problemet”?

»Jeg tror, det skyldes en blanding af historik og kulturelle udfordringer. Chaufførfaget opfattes som et traditionelt mandefag, og nogle har set det som en barriere i forhold til at søge ind i det. Det er udfordring, at der er mange mænd, og derfor falder det ikke kvinderne naturligt at søge ind i det. Historisk har jobbet også været mere fysisk krævende, end det er i dag.«

»Vi ved, at man som kvindelig chauffør kan få en god karriere. Men måske er det ikke kendt nok.«

Kvinderne med i front

Ifølge Lars William Wesch er arbejdet med at få fat i kvinderne derfor stadig et punkt, der står højt på dagsordenen hos ATL og i brancheorganisationens samarbejde med DTL-A og 3F.

»Vi har ikke fundet patentløsningen, men vi har gjort meget ud af at få kvinderne frem i markedsføringen af kampagnen Job i transport,« siger han.

Job i transport-kampagnen er en offensiv for at tiltrække flere unge til chaufførfaget, og her bliver der brugt både mandlige og kvindelige chauffør-ambassadører i mødet med de unge.

»Vi har satset meget på de helt unge og har haft mænd og kvinder med rundt på landets folkeskoler. Det sender et signal om, at det er et fag for begge køn.«

Men vil vognmændene have kvinderne?

»Jeg har ingen opfattelse af, at der ikke er lyst til at tage imod dem. Hovedudfordringen er stadig, at der er mange kvinder, der ikke kender til mulighederne som chauffør og ikke ser jobbet som en karrieremulighed,« siger Lars William Wesch.

Debat efterspørges

ATL-direktøren opfordrer nu til, at der i branchen rejses en generel debat om, hvorfor der ikke er flere kvinder i chaufførfaget, og en debat om, hvad der kan få flere kvinder til at vælge en karrierevej som godschauffør.

»Og den debat må meget gerne foregå hos Lastbil Magasinet. Vi må have svesken disken. Det her skal debatteres, for vi kan ikke ignorere, at så mange dygtige kræfter ikke kommer ind i branchen. Vi kan ikke tillade os at ignorere halvdelen af arbejdsstyrken. Det kan ingen brancher,« siger Lars William Wesch.

Har du lyst til at bidrage til debatten, så send din kommentar i kommentarfeltet nederst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062