29. marts 2019 - 01:46

App linkNu på Google Play

Disse spørgsmål om 45 timers-kontrol vil ministeren ikke svare på

29. marts 2019 - 01:46

Jakob Bargmann

Af Jakob Bargmann |

»Jeg mener virkelig, virkelig, ministeren har svigtet på det her område. Folk har jo gjort opmærksom på problemet gang på gang.«

Sådan lød det onsdag fra social dumping-ordfører Claus Kvist Hansen (DF) med hilsen til justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

 

Udtalelsen kom efter, at DF-ordføreren har fået bekræftet, at der er rejst meget få sigtelser herhjemme i forbindelse med håndhævelsen af reglerne om det regulære ugehvil i lastbilernes førerhus, og efter Claus Kvist Hansen forleden fik den besked, at der ikke kan gives noget svar på, hvor mange bøder der i 2018 er udskrevet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne på Toldpladsen i Padborg, hvilket social dumping-ordføreren ellers har ønsket at få oplyst.

Omkring Padborg specifikt er det eneste, der med sikkerhed kan siges, at der har været 17 sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne og det vel at mærke i hele ”postnummer 6330 Padborg” i hele 2018.

 

På baggrund af kritikken af ministeren og af politiets kontrol, ville Lastbil Magasinet gerne have hørt justitsministerens kommentar til sagen.

 

 

Vi henviser til Rigspolitiet …

 

 

Her er de spørgsmål, vi gerne ville stille justitsministeren om politiets kontrol af det regulære ugehvil i lastbilerne:

 

- Lastbil Magasinet er blevet oplyst af Rigspolitiet, at der er rejst 8 sigtelser for ulovlig afholdelse af 45-timers hvil i førerhuset fra november 2018-ultimo 2018. Hvad siger det tal dig?

 

- Vi har fra flere tungvognsbetjente fået fortalt, at det er vanskeligt at kontrollere, om chauffører afholder deres regulære ugehvil i førerhuset. Når tungvognsbetjente, der skal kontrollere og rejse sigtelse, har svært ved det, hvad mener du så, der skal gøres for at "klæde dem på til opgaven"?

- Er de 5 millioner, der er afsat på finansloven til politiet med henblik på en målrettet kontrolindsats for at sikre ordnede forhold på transportområdet, nok?

 

- Social dumping ordfører fra DF, Claus Kvist Hansen, udtaler i dag (onsdag, red.) til Lastbil Magasinet, at som han ser det, "tegner der sig et klokkeklart billede af, at ulovlig afholdelse af 45-timers hvil i førerhuset ikke bliver kontrolleret". Han siger "ministeren har virkelig svigtet på det her område". Hvad er din kommentar til det?

 

Fra justitsministeriets pressetjeneste lyder det korte svar, ”at ministeren desværre ikke har mulighed for at kommentere”. I stedet bliver Lastbil Magasinet henvist til Rigspolitiet …

 

Vi henviser til Justitsministeriet …

 

Lastbil Magasinet har også stillet transportminister Ole Birk Olesen (LA) flere spørgsmål om kontrollen af ugehvilet herhjemme:

 

- Der er i forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 afsat 5 millioner kroner årligt i 2018 og 2019 til politiet med henblik på en målrettet kontrolindsats for at sikre ordnede forhold på transportområdet. Hvor tæt på "ordnede forhold" er vi?

 

- Lastbil Magasinet er blevet oplyst af Rigspolitiet, at der er rejst 8 sigtelser for ulovlig afholdelse af det regulære ugehvil i førerhuset fra 1. november 2019 - ultimo 2018. Hvad siger det tal dig?

 

»For så vidt angår spørgsmål om politiets indsats for at sikre ordnede forhold på vejtransportområdet og deres håndhævelse af forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet, må jeg henvise til Justitsministeriet,« lyder det skriftlige svar fra Ole Birk Olesen.

 

Et svar

 

Et enkelt svar er det dog lykkedes Lastbil Magasinet at få på hele spørgsmålet omkring kontrollen af køre- og hviletidsreglerne herhjemme. Det kommer fra transportministeren:

 

Som bekendt skal alle fabriksnye lastbiler fra 15. juni være udstyret med den ny smart tachograf. Hvad er dine forventninger til indførelsen af denne i EU-medlemslandene, når det kommer til kontrol af køre- og hviletid?

 

»Tachografen er et effektivt og helt centralt værktøj i kontrollen af køre- og hviletidsreglerne. Med indførslen af den smarte tachograf lettes kontrollen, og jeg støtter tiltag, der kan forbedre håndhævelsen. Derfor har jeg også i forhandlingerne om Vejpakken arbejdet målrettet for, at den smarte tachograf skal blive endnu smartere, og at tidspunktet for, hvornår den skal være installeret i alle køretøjer, fremrykkes markant,« lyder det skriftlige svar fra Ole Birk Olesen.

Læst i alt:

1756 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger