23948sdkhjf

DTL: 25-timers reglen mister sin effekt

Siden Færdselsstyrelsen overtog opgaven med parkeringskontrol 1. januar 2019, er der uddelt 2.847 p-afgifter á 2.040 kroner til udenlandske chauffører i udenlandske lastbiler, der enten har overskredet 25-timers p-begrænsningen, parkeret uden for de optegnede båse eller parkeret på pladser, der er forbeholdt personbiler eller campingvogne.

Blot 382 af de udenlandske chauffører har valgt at betale deres p-afgift, og ingen ubetalte bøder er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

2.465 p-afgifter ligger altså ubetalte hen, hvilket betyder, at den danske statskasse går glip af 5.028.600.

»Endnu er ingen ‘udenlandske’ afgifter oversendt til Gældsstyrelsen,« skriver Kim Voigt, pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en mail.

For de danske chauffører, der har fået en p-afgift og ikke har betalt den, er der ingen kære mor. De p-afgifter er oversendt til Gældsstyrelsen efter endt rykkerprocedure.

Fra 1. januar til 31. august er der udskrevet 461 p-afgifter til danske chauffører på de danske statslige rastepladser. 38 af disse er ikke betalt, de har været gennem normal rykkerprocedure og er sendt videre til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.  

Tilbagehold køretøjet til bøden er betalt

Hos DTL er der ikke mange rosende ord til overs for den måde, de udenlandske chaufførers ubetalte p-afgifter får lov at ligge hen.

Er det her rimeligt?

»Nej«, lyder det klart og bestemt fra DTL’s direktør, Erik Østergaard, der tilføjer:

»Det støder retsfølelsen og giver jo reelt frit slag til at tilsidesætte og overtræde reglerne uden konsekvenser.«

Erik Østergaard er klar i sin udmelding, når det kommer til spørgsmålet, om 25-timers reglen mister sin effekt, når man som udenlandsk chauffør blot kan parkere som man vil?

»JA!«

Hvad mener I, der skal gøres?

Færdselsstyrelsen skal sammen med andre myndigheder få strammet op på dette helt urimelige forhold straks. For eksempel bør man ved gentagelse af ubetalte bøder kunne klampe køretøjet. Både p-vagter og politiet med nummerpladescannere bør kunne identificere udenlandske biler, der har udestående bøder til Danmark og på den baggrund tilbageholde køretøjet til bøden er betalt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114