23948sdkhjf

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Krav om danske lønvilkår for udenlandske chauffører modtages med ros.

Hos DTL Danske Vognmænd tages der godt imod den nye finanslov. Særligt kravet om danske lønvilkår for udenlandske chauffører, der kører cabotage og kombitrafik i Danmark, falder i god jord.

- Jeg synes, at der er gode elementer i finanslovsaftalen. At sikre dansk løn til de udenlandske chauffører betyder, at en ladeport, der alt for længe har stået på vid gab, bliver lukket for de speditører og vognmænd, der hidtil har spekuleret i at underbyde det danske marked. Dét ser vi som en stor sejr, for det har DTL længe efterlyst. Og jeg noterer mig, at aftalepartierne har afsat penge til myndighedskontrollen, så det virker lovende, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL - Danske Vognmænd.

Godt nyt

Finansloven indeholder således bl.a. kravet om dansk løn til udenlandske chauffører, der udfører cabotagekørsel og kombitrafik på dansk grund. Forslaget bakkes op af en pulje på 10 mio. kr. årligt til kontrol og håndhævelse af de nye krav.

Også skærpet kontrol med overholdelse af køre- og hviletidsreglerne, samt udvidelse af brugen af automatisk nummerpladegenkendelse, er en del af finanslovsaftalen.

- Det er godt nyt for bekæmpelsen af alle de ”kreative” speditører og vognmænd, der forsøger at omgå enhver regel for at opnå en konkurrencefordel på bekostning af de danske vognmænd. Derfor er jeg meget tilfreds med finanslovsaftalen. Det er godt, at politiet, Arbejdstilsynet og Skattestyrelsens arbejde med at slå ned på lønfusk blandt udenlandske ansatte får et tiltrængt løft. Kurt Beier-sagen har sat tydelige spor i finanslovsaftalen – og med god grund, fortsætter Erik Østergaard.

Bøder fordobles

Af aftaleteksten fremgår det nemlig, at bøderne bliver fordoblet for virksomheder, der "groft uagtsomt ansætter udenlandsk arbejdskraft uden ret til at arbejde".

Erik Østergaard tilføjer:

- Det manglede bare, men godt at der omsider kommer højere bødestraf for virksomheder, der bevidst har ansat illegal arbejdskraft, og hvor det vurderes, at firmaet har tilstræbt en økonomisk fordel ved at bruge ulovlige ansatte. Problemet findes i flere brancher, men på godstransportens område er det et stort problem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125