23948sdkhjf

Glem ikke særtransporten

DTL roser ministers bidrag til regeringsudspil – men påpeger hængeparti.

Regeringen vil hæve den tilladte højde for lastbiler, så det bliver muligt at transportere mere gods med færre køretøjer. Derudover skal fartgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog hæves til 80 km/t uden for tæt bebyggelse og på motortrafikveje. Begge forslag indgår i regeringens udspil til regulering af erhvervslivets rammer.

- DTL hilser det meget velkomment at regeringen ønsker at hæve maksimalhøjden for tunge til fra 4,00 til 4,10 m, så der kan køres med gods, der ikke bare er i et stykke, og vognmændene dermed kan have glæde af en lidt større lastehøjde. I vore nabolande, Norge og Sverige har man slet ingen højdebegrænsning, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL – Danske Vognmænd.

Langvarigt ønske

Østergaard fortsætter:

- Øget hastighed for lastbiler og vogntog uden for tættere bebygget området er en sag, som DTL’s medlemmer igen og igen har bragt op på møder, til Vognmandens Dag-arrangementer og til generalforsamlinger. Ønsket har derfor været en DTL-mærkesag gennem flere år, som nu er tættere end nogensinde på at være en realitet.

Efter lang tids bearbejdning er der således endelig blevet lyttet fra politisk hold.

Lettere hverdag

Erik Østergaard påpeger, at Vejdirektoratet har vurderet, at det er ”overvejende sandsynligt”, at de positive effekter af, at lastbiler kan køre 80 km/t på landevejene i stedet for 70 km/t, vil veje tungere end en eventuel negativ effekt for trafiksikkerhed, støj og emissioner.

- Det vil gøre hverdagen lettere og mere smidig samt ikke mindst give et bedre samlet trafikmønster, når lastbilerne lige kan hæve farten en smule. Så generes de øvrige trafikanter simpelthen mindre. Det er godt for den samlede trafikafvikling – og der er også lidt bundlinje i det for vognmændene, mener DTL.

Glem ikke bekendtgørelse

Men DTL-direktøren minder om, at arbejdet med en revideret bekendtgørelse om særtransport bør være en del af regeringens bestræbelser på at lette reguleringen af transporterhvervets aktiviteter:

- Alle parter – branche såvel som myndigheder – blev sidste år enige om, at en revision af særtransport-bekendtgørelsen, der kan stille branchen bedst muligt inden for de sikkerhedsmæssige rammer, måtte ske hurtigst muligt. Færdselsstyrelsen mente ikke, at det var realistisk at nå dette til 1. juli 2018. Men styrelsen stillede alle i udsigt, at bekendtgørelsen kunne forventes udarbejdet og effektueret i løbet af andet halvår 2018, og at der vil blive ydet en stor indsats for, at det kunne lykkes hurtigt.

16 punkter

Erik Østergaard henviser til, at DTL Kran Blok Erfa sidste år fremlagde en liste med 16 punkter, hvor de 8 var gamle ændringsforslag, der handler om tilbageførsel til den tidligere standard, fordi Politiet havde indført en ny fortolkning.

- På nuværende tidspunkt er der ingen afklaring på sagen. Hele erhvervet holder vejret, mens man venter på en ny særtransportbekendtgørelse, som ingen ved, hvornår dukker op, slutter DTL-bossen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094