11. maj 2019 - 12:46

App linkNu på Google Play

DTL-direktør kredsede om kampen mod dumping

DTL-direktør kredsede om kampen mod dumping

Erik Østergaard aflægger beretning på lørdagens generalforsamling. (Foto: DTL)

11. maj 2019 - 12:46

DTL’s adm. direktør, Erik Østergaard, bandt i sin beretning på lørdagens generalforsamling sløjfe omkring organisationens budskaber om bekæmpelse af den sociale dumping og unfair konkurrence og dermed styrkelse af danske vognmænds vilkår.

 

»Der er tale om en årrækkes vedholdende arbejde, og den daglige vilje til at være tilstede i medierne, mødes med politikerne, udfordre banditterne, tage debatten, pege på problemerne, holde fast i dagsordenen og tilbyde løsningerne – både i København og i Bruxelles – der har skabt denne situation: At de danske vognmænds største udfordring nu er et helt centralt politisk tema i valgkampen. Og jeg tøver derfor heller ikke et sekund med at slå fast, at den debat, der ikke bare har fyldt vores generalforsamling indtil nu, men også en stor del af den offentlige debat, er kommet for at blive,« sagde Erik Østergaard.

3F afdækkede skandaløse forhold

 

Erik Østergaard rettede en tak til 3F for at have afdækket de skandaløse forhold hos en dansk vognmand i Padborg:

 

»Det var 3F der i efteråret fik trukket Kurt Beier-skandalen frem i lyset, og jeg tøver ikke med at sige, at der i hele diskussionen om unfair konkurrence og social dumping er et før og et efter Padborg-skandalen. Ingen i Danmark har længere kunnet været uvidende om, hvilke horrible vilkår nogle er parate til at byde andre mennesker. Og jeg kan mærke det på møder – i Bruxelles, på Christiansborg, i Dansk Arbejdsgiverforening, i Dansk Industri osv. Ingen steder er Kurt Beier-skandalen gået ubemærket hen.«

Vi aner ikke hvor det ender

 

Om den kaotiske situation i EU under behandlingen af vejpakkerne, der skal bedre forholdene for nationale vognmænd og chauffører, sagde Østergaard:

 

»Jeg kan blot konstatere, at det ikke er fremmende for tiltroen til EU-processerne og særligt Europa Parlamentet at have været vidne til vejpakkernes turbulente – og endnu usikre – skæbne. Lige nu aner vi ikke, hvor det ender. Men for mig understreger det vigtigheden af vores tilstedeværelse i Bruxelles, i form af NLA og det tætte NLA-samarbejde med vores nordiske søsterorganisationer, SÅ, SKAL og NLF….. Overalt ser jeg organisationer omkring os, som opruster i Bruxelles. Nogle med samme dagsordner som vi – og dem samarbejder vi med. Andre igen, også danske organisationer, med helt modsatrettede dagsordner. Dem skal vi også fremover fortsat kunne spille af banen.«

Læst i alt:

393 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger