6. juni 2019 - 01:42

App linkNu på Google Play

DTL: Dispensation påkrævet i forhold til smart-tachograf

DTL: Dispensation påkrævet i forhold til smart-tachograf

6. juni 2019 - 01:42

DTL-Danske Vognmænd er ikke tilfredse med tempoet – det går simpelthen for langsomt med at få gjort klar til de nye tachografer. Det haster, udtaler DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard, i en pressemeddelelse.

 

»Det vil være DTL-Danske Vognmænds holdning, at der findes en model med en dispensationsordning, indtil myndighederne er på plads,« fortsætter Erik Østergaard.

 

Dermed foreslår DTL, at de danske myndigheder skeler til Norge, hvor det norske Vegvesen har givet en dispensation i forhold til generation 2, altså smart-tachograferne. I Norge har man således erkendt, at man ikke når i mål inden sommer, hvorfor man gør det muligt at lade bilerne køre med smart-tachograferne, selv om de ikke er kalibreret ved godkendte værksteder.

De såkaldte nye Smart-tachografkort skulle have været værkstederne i hænde fra 15 marts i år. Altså 3 måneder før, at nye lastbiler, der tages i brug, skal være monteret med Smart-tachograf. Nu er der ikke engang 14 dage til deadline, og situationen har medført, at biler leveret fra fabrik med nye Smart-tachografer udskiftes med den gamle digitale tachograf. Ellers kan de ikke registreres og komme i drift. Det er en grotesk situation, og der bliver en regning, som skal betales. DTL Danske Vognmænd frygter, at det er vognmændene, som kommer til at betale prisen.

 

Det er Rigspolitiet, som er ansvarlig for udstedelse af tachografkort, hvorimod Færdselsstyrelsen er ansvarlig for de autoriserede værksteder.

»Jeg synes, at myndighederne har nølet i sagen, og hverken informeret eller holdt implementeringen på sporet. Særligt for vognmænd med meget store flåder vil det være ekstremt omkostningstungt uden en dispensationsordning,« fortsætter Erik Østergaard.

 

»Smart-tachografen bliver et meget vigtigt arbejdsredskab for både vognmænd, chauffører og myndigheder, og det indgår som et centralt ben i de både praktiske og myndighedskontrollerende tiltag, der følger af politisk pres i Vejpakkerne,« siger Erik Østergaard.

 

»Jeg håber, vi snart kan få nogle klare svar fra Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet om perspektiverne og det videre arbejde med at få smart-tachograferne i drift. Jeg vil stærkt opfordre til at mere flydende kommunikation og til klare og realistiske målsætninger for processen samt en dispensationsordning, indtil systemet er ordentligt oppe at køre. Ellers tager man vognmænd og chauffører som gidsler,« slutter Erik Østergaard.

Det norske Vegvesen har været i kontakt med de svenske myndigheder, som oplyser at norske lastbiler vil have mulighed for at få kalibreret deres smart-tachografer i Sverige, om nødvendigt. De danske myndigheder bør sikre sig lignende muligheder, mener DTL.

Læst i alt:

928 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger