23948sdkhjf

DTL: Dobbelttrailer-forsøg er uambitiøst

Partierne bag Folketingets politiske forligskreds om infrastruktur har nu givet grønt lys til at iværksætte en forsøgsordning med dobbelttrailer modulvogntog på udvalgte strækninger i Danmark.

DTL havde gerne set et noget højere ambitionsniveau. Forsøget omfatter nemlig i første omgang kun strækningen fra Aarhus Havn til Taastrup. Således udelades de tidligere foreslåede strækninger til Esbjerg, Frøslev, Ikast/Herning, Aalborg, Hirtshals, Frederikshavn.

- En fuldt udrullet forsøgsordning er blevet anslået til ca. 36 mio. kroner, og den udgift vil helt sikkert tjene sig hjem på sigt, vurderer DTL-direktør Erik Østergaard.

- Det er fint med en rute fra Aarhus Havn til Høje Taastrup, selvom der nok ikke skal forventes et meget stort antal skibscontainere på ruten. Og de mange trailere fra fx Danske Fragtmænd og Dansk Supermarked i Aarhus-området bliver næppe kørt ind til Aarhus Havn for at blive koblet sammen og køre til Høje Taastrup, mener Erik Østergaard.

Derfor anser han det for nødvendigt at få ordningen gjort fleksibel med drøftelser om flere omkoblingspladser - fx uden for Aarhus og ved Horsens Vejle, samt Taulov ved Fredericia og flere andre steder. En væsentlig detalje i forsøget vil være spørgsmålet om Duo2-vogntogenes tilladte maks. totalvægt, forklarer Erik Østergaard.

- Vi har nemlig et ønske om, at totalvægten på dobbelttrailer-vogntog sættes til 74 ton – som i Sverige. Og at forsøget på sigt vil omfatte en forbindelse til Sverige over Øresund – herunder også via Helsingør og ikke kun Øresundsbroen. For DTL er det nemlig væsentligt, at forsøget også er grænseoverskridende og kan koble sig på den svenske pendant uden bureaukratiske forhindringer.

- Under alle omstændigheder er det vigtigste lige nu at komme i gang med forsøget, mener DTL – direktøren, der hæfter sig ved at Vejdirektoratet har oplyst, at forsøget i praksis først vil kunne rulle ud om halvandet til to år frem i tiden.

Dette skyldes primært, at en EU-notifikationsproces for godkendelse af køretøjet kan tage mellem 3 og 18 måneder, afhængig af om de øvrige EU-lande gør indsigelse, og at vejombygningsprojekter skal detailprojekteres i samarbejde med de berørte kommuner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078