23948sdkhjf

DTL og ITD roser Venstre-udspil

Partiet Venstre fremlægger i dag et udspil med investeringer for over 110 milliarder kroner til nye infrastrukturprojekter frem mod 2035.

Udspillet modtager ros fra de to store brancheorganisationer DTL og ITD.

- Det er et glimrende udspil, Venstre er kommet med. Det har været fremme før, men jeg glæder mig over at Venstre lægger op til at bruge 200 millioner kroner på kapacitetsforbedringer af landets rastepladser. Det er tiltrængt og meget efterspurgt i branchen, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.

- Jeg hæfter mig også ved, at Venstre tager et politisk ansvar på sig i forhold til at sikre den grønne omstilling i transportsektoren. Som jeg efterhånden har sagt en del gange, så kan den omstilling ikke betales af erhvervet alene. Dertil er opgaven simpelthen for stor. Energisektorens omstilling blev også en realitet som følge af målrettede politiske dispositioner, incitamenter, investeringer og en afgiftsstruktur, der muliggjorde det. Dét er der også behov for når vi taler transport, fortsætter Østergaard.

I Venstres udspil ”Bedre mobilitet og mere frihed til danskerne” hedder det blandt andet, at grøn tankning af blandt andet el, biogas og brint til lastbiler skal tænkes ind i infrastrukturforhandlingerne. Dertil afsættes en pulje på 1,2 milliarder kroner, der blandt andet skal sikre den nødvendige infrastruktur til tankning i hele landet.

- Det er jeg meget enig med Venstre i. Én af mange store udfordringer vil være tilgængelighed af fremtidens drivmidler, dér hvor de skal bruges – altså der, hvor lastbilerne kommer. Så det er helt, helt afgørende, at vi får sikret tankningsproblematikken, siger Erik Østergaard.

-Jeg hæfter mig også ved, at Venstres udspil lægger op til, at der skal laves en midlertidig nedsættelse af relevante afgifter, så indfasningen af grønne lastbiler og busser bliver understøttet. Dét lyder som en rigtig vej at gå, siger Erik Østergaard.

- Markant støtte til grøn omstilling af tung transport
ITD roser Venstre for ”markant støtte til grøn omstilling af den tunge transport”.

- Det er utrolig positivt, at Venstre nu aktivt melder sig ind i kampen om den grønne omstilling af den tunge transport og gør det med initiativer, der rent faktisk hjælper branchen i stedet for bare at straffe. Vi vil gerne den grønne omstilling, men mangler de reelle, konkurrencedygtige alternativer til fossile brændstoffer, og derfor har vi brug for støtte, så de klimavenlige teknologier kan blive fremmet. Her kommer tre konkrete forslag, som gør præcis det, og derfor håber vi fra ITD’s side, at forslagene bliver taget alvorligt af de øvrige partier, og at det udmønter sig i den endelige aftale, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

- ITD har lanceret sin egen klimaplan og derudover deltaget særdeles aktivt i Klimapartnerskabet for Landtransport, som i marts 2020 kom med sine anbefalinger. Venstre har taget flere af disse til sig, og det glæder ITD.

- Det er muligt at hjælpe den grønne omstilling af den tunge transport effektivt på vej. Det er ikke nemt, og det kommer til at kræve mange kræfter, så vi har brug for et stærkt samarbejde med alle parter. Vi har lidt for ofte oplevet, at der bliver grebet til pisken med flere og højere afgifter i stedet for at se på, hvordan man gør det mere attraktivt at omstille sig. Den grønne omstilling er især dyr for den tunge transport, når de alternative teknologier endnu ikke er så modne, så det er nu, vi har brug for hjælpen, siger Henriette Kjær.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063