23948sdkhjf

Jimmi er trailer-mekaniker: Du skal i hvert fald kunne lide at skrue

Hos Tip Trailer Services i Taulov vil de gerne se mange flere unge ansigter i branchen – og så håber man, at trailermekaniker-uddannelsen vender tilbage. Den 29-årige trailermekaniker Jimmi Hansen er et af disse yngre ansigter, og han kan fortælle om et job med alsidighed, faglige udfordringer og gode kollegaer  

- Du skal i hvert fald kunne lide at skrue, at svejse, at bruge dine hænder, og at der sker noget nyt hele tiden. Og så skal være du være klar til, at du kan blive sendt ud til en reparation på vejen, lige når du står midt i en anden opgave. 

Sådan lyder det fra Jimmi Hansen. Vi er hos TIP Trailer Services i Taulov, hvor Jimmi Hansen er trailermekaniker, og han er netop ved at reparere en trailer, som taber luft.  

- Det tager måske bare to minutter at fikse det, siger Jimmi Hansen og inviterer Lastbil Magasinets udsendte ned i smøregraven.

Selvstændighed  

Det er onsdag morgen i værkstedet på Stakkesvang i Taulov. Fire trailere er lige nu ved at blive serviceret inde i værkstedshallen, hvor der bliver delt smil og små nik ud til bladets udsendte, der bliver vist rundt på værkstedet af Jimmi Hansen.  

Den 29-årige trailermekaniker har arbejdet hos TIP Trailer Services i ti år, og mens han viser rundt, fortæller han, at han håber, at mange flere unge fremover vil følge i hans fodspor. For jobbet som trailermekaniker er ifølge Jimmi Hansen et både spændende og alsidigt job. 

TIP Trailer Services er den arbejdsplads, hvor han har været, lige siden han som arbejdsdreng dér begyndte at snuse lidt til faget.  

- Jeg gik på grundforløbet som mekaniker, og så arbejdede min onkel herude dengang. Og så talte man jo om, at man ville åbne den her trailermekaniker-uddannelse. Så jeg prøvede at komme herud som arbejdsdreng, og så gik det bare ad den vej. Ja, og nu har jeg snart været her i ti år, siger Jimmi Hansen, der mindes, at han dengang for ti år siden intet vidste om, hvordan en lastbiltrailer fungerede.  

- Men der var meget mere i det, end jeg lige regnede med, siger han.  

Jimmi Hansen påpeger, at arbejdet som trailermekaniker kræver, at du kan arbejde selvstændigt og selv finde løsningerne.  

- Altså, hvis du står med en skade, så går det jo ikke, at du hele tiden render ind på kontoret for at få hjælp, siger han med et træk på smilebåndet.

 

Hvor lang tid tager det at blive en rigtig dygtig trailermekaniker? 

- Det tog vel en fire år at få det rigtigt ind under huden. Men så er man også dygtig og kan det meste, siger Jimmi Hansen, der mener, at arbejdet med EBS-systemet var noget af det mest udfordrende at lære.

 

- Et team, der kan lære fra sig 

Jimmi Hansen var en del af det første hold af trailermekaniker-elever. Uddannelsen varede to år, og skoletiden var på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. I dag er der ikke nogen trailermekaniker-uddannelse længere, men både Jimmi Hansen og stedets værkfører, Lasse Lauritzen, håber meget, at den snarest muligt vil gøre comeback i uddannelsessystemet.  

- Vi vil rigtig gerne have gang i den her uddannelse igen. Jeg kan se alle fordelene i at få den i gang igen og få nogle unge mennesker på en uddannelse. Vi kommer jo til at mangle håndværkere, og når man søger en trailermekaniker i dag, så er der længere imellem de kvalificerede ansøgninger, siger Lasse Lauritzen. 

- Som trailermekaniker skal du kunne lidt af hvert, og er man smed, kan man sagtens lære det – det er ikke noget problem. Så skal du bare have opsummeret med nogle flere kurser, siger Lasse Lauritzen.

 

Lasse Lauritzen fortæller, at medarbejderstaben i Taulov består af trailermekanikere, smede, automekanikere og en entreprenørmekaniker. Selv er han uddannet smed.  

- Vi har et rigtig godt team herude af folk, der har været mange år i branchen. Og de er gode til at lære fra sig. Men for dem kommer der også hele tiden nye udfordringer, i og med at materiellet bliver nyere og udviklet, siger Lasse Lauritzen, der understreger, at TIP lægger meget, meget stor vægt på efteruddannelse – og at det selvfølgelig er en nødvendighed.  

- Som medarbejder skal man suppleres op med kurser, fordi der selvfølgelig hele tiden sker en udvikling inden for trailerne. Inden for lifte og ABS-systemer for eksempel, der sker meget nyt hele tiden, siger han. 

- Vi tager på kursus hos Besko, og det er super at komme på efteruddannelse. De er også rigtig gode til, at vi kan ringe til dem, siger Jimmi Hansen.

 

- Vi tilbyder alt 

Men hvordan er sådan en hverdag som trailermekaniker så indrettet? 

Jo Jimmi Hansen og de øvrige medarbejdere i Taulov møder hver morgen klokken 6 – og arbejdet er 37 timer.  

- Og så er det bare at gå i gang, siger Jimmi Hansen, der på sin tablet ved sin arbejdsstation på værkstedet kan følge med i dagens opgaver, efterhånden som de tikker ind.  

På værkstedet er der fem baner, og selv om man står ved hver sin trailerenhed, er der aldrig mere end et øjekast til nærmeste kollega.  

- Vi tilbyder alt hos TIP. Vi laver dæk, lys, ABS, bremser, overbygninger og så videre. Vi laver også personvognstrailere. Og vi siger ikke nej til noget. Er der noget smedearbejde, så kan vi også lave det. For det er jo også en del af hverdagen at lave smedearbejde på en trailer - at svejse og rette ting til, siger Lasse Lauritzen. 

Jimmi Hansen tilføjer, at han er særligt glad for at svejse. Han synes, det er hyggeligt, og det er uanset, om det er en stor eller lille svejseopgave. Og når man står der med svejseapparatet og reparerer en stor skade, giver det også en særlig tilfredsstillelse, at man kan se det færdige resultat visuelt. 

Lasse Lauritzen fortæller, at langt de fleste kunder hos TIP vælger at leje en trailer fra TIP på servicekontrakt, og han anslår, at arbejdsopgaverne i Taulov alt fordeler sig med cirka 60 procent arbejde på TIP’s egne enheder, som folk leaser eller lejer, og 40 procent på eksterne trailere.  

Endelig tilføjer værkføreren, at Taulov-afdelingen har en af sine 13 medarbejdere til at køre fast ude ved Carlsberg i Fredericia og reparere deres materiel derude.  

- Der har vi en plads med en 40 fods-container, hvor vi kører og reparerer alt Carlsbergs materiel, siger Lasse Lauritzen.   

Ingen coronakrise her 

Selvom det har været et år med corona som en kæmpe skygge verden over, er negative konsekvenser af pandemien ikke noget, man har mærket til i Taulov. Der har nemlig været ualmindelig godt gang i forretningen i det seneste år. 

- Det her år har været det vildeste. Der har ikke været stille det seneste år. Normalt har vi måske 130 trailere stående om vinteren. Denne gang har vi haft 30 eller 40 stående. Vi har ikke haft vinterparkeringer som tidligere. Og meget af det, der står herude, er allerede reserveret. Det har meget at gøre med, at nethandlen har været eksploderet. I transportbranchen har der ikke været synderlig nedgang. Mange har  været ”positivt ramt” under coronaen, siger Lasse Lauritzen.

  

Med masser at lave er der også udsigt til endnu flere medarbejdere i Taulov. Værkføreren har ambitioner om, at medarbejderstaben skal op på 16-17 personer. Han påpeger samtidig, at stedet er begunstiget af at ligge ”lige i smørklatten”, for det er virkelig nemt at komme til Taulov fra alle retninger.

 

Hvad med kvinderne? 

Af de 13 medarbejdere i dag på lokationen i Taulov er ingen kvinder. Men det, håber og tror Jimmi Hansen og Lasse Lauritzen, bliver anderledes i fremtiden. De mener, at med det rette benarbejde og med en charmeoffensiv på blandt andet landets tekniske skoler og ved uddannelsesmesser, kan det stærke køn også være nøglen til, at vi ser flere unge mennesker på trailerområdet i fremtiden. Omklædningsfaciliteter for kvinderne er derfor også noget, der skal tænkes ind, når TIP i Taulov næste gang renoverer faciliteterne, siger Lasse Lauritzen, der påpeger, at han i øvrigt fornemmer en spirende interesse for transportfaget blandt kvinderne – for eksempel er der flere kvinder, der kører lastbil. 

- Så lad os få gang i traileruddannelsen igen og få den promoveret på transportmesserne. Der er helt sikkert potentialer for at få en læreplads inden for området, når den uddannelse kommer i gang. Branchen higer jo efter unge mennesker, der kan tage over. Bare her hos os er der for eksempel 4-5 medarbejdere, som stopper inden for ti år. Men vi er jo slet ikke de eneste, der kommer til at mangle unge mennesker, understreger Lasse Lauritzen.   

- At arbejde med trailere er alletiders mulighed for at komme ud og ”rode i noget”. Din arbejdsdag er aldrig den samme. Du kommer til at lave mange forskellige ting. Så det er bare at komme i gang og få lavet en uddannelse, fortsætter han.  

Lige nu håber Jimmi Hansen også først og fremmest at se nogle flere unge mennesker – mænd eller kvinder - inden for trailerfaget. Han påpeger, at der i dag, ham selv inklusive, bare er tre mekanikere i Taulov under 40 år. 

- Der mangler unge mennesker. På et tidspunkt forsvinder nogle af de ældre, og så det vil da ikke gøre noget med nogle flere unge, der ved noget om trailerfaget, siger Jimmi Hansen.  

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078