23948sdkhjf

Efterlyst vognmand standset: Heftige fejl og mangler på lastbilen afsløret

Tungvognscenter Øst hos Midt- og Vestsjællands Politi har på tre dage afsløret udenlandske lastbiler, hvor der var manipuleret med køretøjernes forureningsbegrænsende AdBlue-system.

Derudover konstaterede politiet også overtrædelser af for eksempel køre-/hviletidsbestemmelserne samt kørsel trods manglende betaling af vejbenyttelsesafgift og udløbet chaufføruddannelsesbevis.

Tungvognscenter Øst hos Midt- og Vestsjællands Politi var i den forgangne weekend ude på vejene for at kontrollere nogle af de tunge køretøjer, der kørte rundt på Sjælland.

Lørdag 20. marts 2021 ved middagstid kontrollerede politiet en lettisk lastbil på Karlslunde Rasteplads på Køge Bugt Motorvejen. Ved gennemgang af lastbilen konstaterede politiet, at det forureningsbegrænsende AdBlue-system var uvirksomt og defekt. Det viste sig, at softwaren i motorstyringen var blevet omprogrammeret, så advarselslamper blev deaktiverede, og fejlmeddelelser om det uvirksomme AdBlue-system ikke fremkom.

Heftige fejl og mangler

Søndag aften standsede en patrulje fra Tungvognscenter Øst også en lettisk lastbil på Holbækmotorvejen ved Torkilstrup, da lastbilen larmede uforholdsmæssigt meget. Udstødningen var ombygget og lyddæmperen fjernet, hvilket var årsag til afgivelse af unødig støj under kørslen. Det viste sig endvidere, at der var tale om et ulovligt sammenkoblet modulvogntog, fordi den trækkende og ældre lastbil ikke var udstyret med det korrekte bremsesystem. Ved nærmere kontrol af de analoge køreskiver konstaterede politiet, at skrivestiften bøjet, så den optegnede hastighed ikke var i overensstemmelse med virkeligheden. Desuden var kontrolapparatet udstyret med en kontakt, så den kunne registrere hviletid i stedet for køretid, og endvidere var lastbilens hastighedsbegrænser sat helt ud af drift.

Chaufføren i denne lastbil var en 58-årig vognmand, der viste sig at være efterlyst af Østjyllands Politi til forkyndelse af et anklageskrift. I november 2017 forårsagede han som fører af en lastbil på Østjyske Motorvej et færdselsuheld ved påkørsel af en bilist bagfra på grund af for ringe afstand til den forankørende, således at der også skete personskade som følge af påkørslen.

Også en bulgarsk lastbil havde fået foretaget manipulationer med det forureningsbegrænsende AdBlue-system, da politiet kontrollerede lastbilen mandag 22. marts 2021 om formiddagen ved Transportcenter Høje Taastrup. Derudover konstaterede politiet, at kun den ene af de to chauffører i lastbilen brugte et førerkort, og at der heller ikke var betalt den fornødne vejbenyttelsesafgift for køretøjet.

Kreative metoder

- Vi ser efterhånden mange forskellige måder hos lastbilchauffører og vognmænd til at omgå de regler, der dybest set er indført for at beskytte både øvrige trafikanter og højne færdselssikkerheden, men også for at skåne miljøet, siger politikommissær Henrik Fobian, leder af tungvognskontrollen i Tungvogncenter Øst.

Alle tre lastbiler blev beslaglagt af politiet som sikkerhed for betaling af de opkrævede bøder. I to af de tre sager er bøderne betalt, så de pågældende chauffører kan nu få udleveret deres køretøjer, når de er blevet lovliggjorte på et værksted. Den 58-åriges lastbil er p.t. fortsat beslaglagt på grund af manglende betaling af bøden.

I sager, hvor der er manipuleret ved en lastbils udstyr, er der et lovkrav om, at lastbilen skal lovliggøres, før fortsat kørsel kan ske. Ud over bøden for de konstaterede lovovertrædelser vil reparationsomkostningerne også ofte udgøre et betragteligt beløb.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062