23948sdkhjf

Elektriske motorveje kan være på vej til Danmark

Det er en enorm opgave at elektrificere transportsektoren, og som led i om stillingen kan de såkaldte eRoads komme til at spille en afgørende rolle.

Og nu er eRoaden, som er en motorvejsstrækning, hvor lastbilen kan lade sit batteri, mens den kører, tilsyneladende på vej til Danmark. Det erfarer de hos Scania, der kan konstatere, at Vejdirektoratet kigger på muligheden for at etablere en eRoad på den næsten 200 kilometer lange strækning mellem Øresundsbroen og Femern. Det byder de velkommen hos Scania, der allerede har fuldelektriske lastbiler på de danske veje.

- Det er en kendsgerning, at fuldelektriske, batteridrevne lastbiler er på vej, og når mange af disse skal i gang med at køre længere strækninger, så bliver der behov for at lade lastbilerne en route. Skal opladningen ske på truckstops, så kan man nemt forestille sig nogle flaskehalsproblemer. Derfor er eRoads interessante, idet flaskehalse undgås, når lastbilerne kan lade, imens de kører, forklarer Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.

Udover at eRoads kan forebygge flaskehalse, så vil de også påvirke selve udviklingen af lastbilernes batterier. For ifølge Anton Freiesleben så er den langsigtede strategi, at køreledningerne bliver så udbredte på motorvejsnettet, at man vil kunne bygge lastbiler med væsentligt mindre batterier, og det er godt nyt for både forbrugere og klima, forklarer salgsdirektøren:

- Hvis vi kan bygge lastbiler med mindre batterier, vil det betyde, at vi vil se et markant fald i prisen på de fuldelektriske lastbiler. Det betyder også, at flere omstiller sig til ellastbiler hurtigere, og at vi skal bruge langt færre ressourcer på at bygge lastbilerne, så der er mange gevinster at hente for både klima og pengepung.

Scania har erfaringer med etablering af køreledningsprojekter i både Sverige og Tyskland, og analyser har vist, at op mod 80 % af motorvejsnettet kan forsynes med køreledning. Og hvis det er den fremtid, vi ser ind i, så vil det betyde, at lastbilen kun vil behøve en meget lav batterikapacitet for at klare strækningen uden køreledning ved egen kraft.

I Tyskland planlægges der allerede nu to gange 100 kilometer med køreledninger, og den danske tilføjelse kan derfor ses som en forlængelse af vores nabolands indsats på området. Udbuddet, der netop er udsendt af Vejdirektoratet, drejer sig om en forundersøgelse af køreledninger mellem Øresundsbroen og Femern. Forundersøgelsen skal danne grundlag for den politiske beslutning om de første køreledninger på de danske motorveje, og resultatet ventes at foreligge i maj næste år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093