23948sdkhjf

En vognmand med kant

Den røde Iveco S-Way står flot i solen. Markerne ved Hatting danner baggrund for den elegante trækker med 570 heste, og det er en velfornøjet vognmand, der stikker næven frem og tager imod.

Benny Pedersen fik den nye italiener en lørdag i juni. Den er opbygget med hydraulik og kompressoranlæg for tankvogn, og den østjyske vognmand åbner hurtigt døren, så vi også kan få lov at betragte den flotte lastbil indvendigt, inden vi smutter ned til hjemmet i den østjyske by og får kaffe og kage og en snak om livet som vognmand og om hans forretning, som han har drevet siden 2005.

Sand og flasker

Benny Pedersen kører til daglig med sand. Hans firma tæller foruden ham selv hans søn og chauffør, Christian Pedersen. Christian Pedersen kører i en Volvo med flasker for Dansk Retursystem og har kørt hos sin far i lidt mere end fire år.

- Man kan kalde mit firma et lille familiefirma. Eller sådan er det i hvert fald blevet, siger Benny Pedersen, da vi sidder i privaten i Hatting.

Han siger det, med henvisning til at virksomheden tidligere talte fire biler.

- Vi har været fire mand engang og haft fire biler. Og vi har jo sådan set tre nu, for jeg har jo den gamle bil endnu, siger Benny Pedersen med henvisning til sin hvide 480 hestes Iveco, som står på pladsen på Stationsvej uden for Hatting, hvor vi netop kom fra.

Men i dag er man altså bare to mand i Hatting-firmaet - far og søn - da det ifølge vognmanden efterhånden blev for svært at finde chauffører. Til sidst valgte han at skære fra.  

Tæt parløb

Benny Pedersen blev vognmand i 2005, da han overtog en bil hos Steen M. Jensen i Tvingstrup. Men med lidt hovedregning kommer han og hustruen, Yvonne Pedersen, frem til, at han må have været chauffør siden 1990. Inden da havde han en lang årrække med arbejde på Bygholm Teglværk.

Benny Pedersen kører til dagligt sand mellem Addit og Nørre Aaby, mens Christian Pedersen i en Volvo FH 500 Turbo Compound 6x2 bogietrækker fra 2021 kører med flasker i Jylland og på Fyn.

Mens vognmanden kom ud af arbejde efter 9. klasse, blev sønnike uddannet mekaniker hos Autohuset Vestergaard i Horsens. Christian Pedersen bor i den nærliggende by Korning, og far og søn taler sammen i telefon mindst én gang om dagen.

- Det har jo mest været Yvonne, der stod for opdragelsen. Det havde jeg jo ikke meget med at gøre. Men nu har vi da fået en hel masse kvalitetstid sammen, siger Benny Pedersen tilfreds.

Han er selvsagt glad og stolt over samarbejdet med sin søn og fortæller, at Christian Pedersen har været på vognmandskursus denne vinter.

- Det er meningen, vi skal være fælles om det, og så skal han overtage, og jeg skal være kuli ved ham på et eller andet tidspunkt. Det er i hvert fald planen, hvis han vil, siger Benny Pedersen.

Hvordan er det arbejde sammen med sin søn på den her måde?

- Det kører forbavsende godt. De siger, jeg har meget temperament, men vi har ikke været oppe at toppes over noget endnu, lyder det med et grin fra vognmanden.

Pålidelighed

Benny Pedersen ser pålidelighed som styrken og det afgørende element i en veldrevet vognmandsforretning.

- Vi lægger vægt på pålidelighed. Folk skal kunne stole på, at når vi melder os til noget, så passer vi det.

Han begynder dagen klokken 5 om morgenen, og både han og Christian kommer hjem i egen seng hver dag.

Det leder os over i en snak om lastbilen som et arbejdsredskab. Benny Pedersens nye Iveco er nemlig hverken plysset eller gejlet, og vognmanden har da også en klar holdning til sagen.

- Bilen er et arbejdsredskab, det holder jeg på, og så skal den selvfølgelig være behagelig at være i. Vi kommer hjem hver dag, og så skal vi heller ikke ofre en masse penge på plys. Jeg synes, det er synd at købe en bil til en million eller 1,2 million, eller hvad en bil nu koster, og så køre ud og ofre mange tusinde kroner på at plysse den.

Men hvad nu, hvis det er en plysset bil, der kan lokke nye chauffører til?

- Jamen det er da forkert, hvis det er det, der skal til for at få en chauffør i dag. Hvis de inde på kommunen skulle købe en stol med fodmassage for at holde på de ansatte, det ville jo ikke komme til at ske. Så hvorfor skal det det i vores erhverv. Det er jo løn og arbejdsforhold, der skal være afgørende.

- Jeg kan godt forstå, at de, der ligger ude en uge ad gangen, skal have lidt. Men hvad sjov er der i at sidde i en polstret bil ude på en parkeringsplads klokken 5 om eftermiddagen, og der ikke er nogen at snakke med. Så er det da sjovere at komme hjem. Jeg synes, det er en forkert retning, det har taget, at det skal være det, der gør, om du kan få en chauffør.

Netop ordnede forhold er også en af grundene til, at Benny Pedersen er medlem af den lokale Sydøstjyllands Vognmandsforening, hvor han sidder i bestyrelsen som suppleant.

- Jeg vil gerne, hvis vi kan lave lidt mere sammenhold vognmændene imellem, og det er derfor, jeg bakker op om det organisatoriske arbejde. Vi skal ikke gå ud og underbyde hinanden i branchen. Vi skal være ordentlige alle sammen, og det vil komme os alle sammen til gode, siger Benny Pedersen.

Snobberi

Ude på pladsen på Stationsvej er Christian Pedersen vendt tilbage fra dagens dont. Den unge chauffør har stillet sin Volvo frem, så vi kan tage derud igen og få et billede af både Iveco og Volvo sammen.

Benny Pedersen fortæller, at han egentligt altid har været Volvo-mand. Han regner sig frem til, at han må have haft fem Volvoer. Men med den nye Iveco har han også fået stor smag for italiensk. Bilen er købt hos Bache i Vejle, mens Bache i Padborg har stået for opbygningen. BSM i Vejle har lavet navn på bilerne. Benny Pedersen satser på, at den nye Iveco bliver den sidste bil, han selv skal køre.

- Der er noget snobberi omkring det med bilerne. Du får jo nærmest ingen chauffører til at indrømme, at de vil have en Iveco. Men det gør du nu, efter de er kommet med den nye model, mener Benny Pedersen.

- Det har været sjovt

Benny Pedersen har altid været vant til at arbejde hårdt. Hans bedre halvdel er ikke en del af firmaet, Yvonne Pedersen arbejder nemlig som serviceassistent på Aarhus Universitetshospital.  

Arbejdet på Bygholm Teglværk i de unge år var selvsagt også et arbejde, hvor der skulle knokles, og som man sidder her over for vognmanden, fornemmer man tydeligt, at der er tale om en mand med fart på.

Han ønsker for fremtiden et firma, der kører videre, som det kører nu, og han fortæller, at der er masser at lave for Hatting-virksomheden.

- Jeg synes, det kører godt, lyder det fra vognmanden, inden vi beslutter os for at køre tilbage til Stationsvej og tage billeder af både Iveco og Volvo.

Inden vi rejser os, når jeg lige at spørge Benny Pedersen, hvad der i grunden har været den store drivkraft i alle disse år i branchen?

- Det har været sjovt! lyder svaret prompte.

- Jeg er jo ikke kommet med andet end en niende klasse og er så blevet selvstændig. Så jeg synes egentlig godt, jeg kan være stolt, siger Benny Pedersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142