23948sdkhjf

Endnu et lastbil-vrag langtidsparkeret uden konsekvens

For et par måneder siden berettede Lastbil Magasinet om en forladt og ramponeret MAN-trækker, som var efterladt og i stigende grad rippet for indmad og reservedele – efter igennem længere tid at have stået langtidsparkeret uden nummerplader på parkeringspladsen for lastbiler ved afkørsel 43 Halsskov.

Efter Lastbil Magasinets omtale af sagen er det rumænske lastbil-lig blevet fjernet fra stedet – og den blokerede lastbilbås er nu til fri afbenyttelse for de chauffører, der rent faktisk har brugt for det.

Det har vakt glæde hos chauffører, der kommer på pladsen – men dog også en vis undren. For – tilsyneladende i større ubemærkethed – har en anden østeuropæisk trækker fået lov at blive holdende. Længere oppe ad rækken af lastbilbåse holder nemlig i skrivende stund en hvid Iveco Stralis på bulgarske nummerplader – som angiveligt har holdt der siden sommeren 2020.

- Vi har givet besked til Storebælt om det, men der er ikke rigtig sket noget. Det kunne jo være godt at få den fjernet, også inden den bliver pillet helt fra hinanden ligesom den grønne MAN, siger en chauffør, der selv bor i Korsør og holder på pladsen ugentligt, til Lastbil Magasinet.

Den lokale chauffør vurderer, at den forladte lastbil har holdt på p-pladsen siden slutningen af sommeren i 2020. Den har ikke flyttet sig ud af stedet, og det er efterhånden længe siden, at der er spottet folk omkring bilen.

Det er ikke for kønt

Lastbil Magasinet kørte for nylig derfor selv omkring lastbilpladsen, der ligger bag ved Q8-tanken lige før/efter betalingsanlægget ved Storebælt, for at besigtige den – måske – p.t. mest langtidsparkerende lastbil på en dansk rasteplads.

Der er tale om en Iveco Stralis 450 af ældre dato. Ved første øjesyn ser den nogenlunde køreklar ud, og den er fortsat indregistreret med bulgarske nummerplader. Går man rundt om bilen, finder man dog ud af, at bilen er godt i gang med at blive brugt som ”reservedelslager”. Således er fx et oliefyr afmonteret bag på førerhuset – med en hel del oliespild på asfalten under trækkeren til følge.

Under vores besøg på pladsen træffer vi en anden, der også har klaget over lastbilen – en medarbejder fra et vejfirma, som ofte kommer på pladsen.

- Ja, det er ikke for kønt. Vi har klaget over den flere gange, men der er ikke sket noget, forklarer manden, som ligeledes vurderer, at bilen har holdt der siden sommeren 2020.

P-pladsen er fyldt til randen om aftenen og i weekenden – således også denne dag, da Lastbil Magasinet vender tilbage ved 19-tiden, hvor der ikke er en eneste ledig plads, og flere andre lastbilchauffører kigger forgæves efter en p-plads og kører videre.

Sund & Bælt beklager

Pladsen hører under Sund & Bælt, og det er derfor også dem, der har modtaget klagerne fra flere sider over lastbilen, der altså har blokeret en plads. Her vil man i første omgang dog ikke anerkende, at lastbilen har holdt der mere end maksimalt et par måneder. Efter lidt dialog og billedudveksling må Sund & Bælt dog medgive, at den hvide Iveco ifølge deres vurdering har holdt på pladsen ”siden efteråret”.

- Sund & Bælt har desværre ikke været opmærksomme på, at lastbilen har stået på pladsen i længere tid. Det skal vi beklage og er ærgerlige over det, da det altid er vores mål at holde pladsen tilgængelig for parkering af lastbiler, så chaufførerne kan afholde deres hvil på turen, lyder det fra kommunikationschef Lene Gebauer Thomsen, Sund & Bælt.

- Sund & Bælt afventer lige nu en tilladelse fra politiet til at fjerne lastbilen til ophugning. Når den er modtaget, vil det ske umiddelbart herefter, fortæller Lene Gebauer Thomsen og oplyser videre, at Sund & Bælt vil stå for oprensning af pladsen efter olieforureningen.

Lastbil Magasinet har også været i kontakt med Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi om status i sagen. Herfra lyder det, at ”man er ved at kigge på det”.

P-pladsen er også underlagt parkeringsreglerne for 25 timer, og Lastbil Magasinet har derfor også spurgt Færdselsstyrelsen, om den pågældende lastbil har fået udstedt p-afgifter siden sommeren 2020. Færdselsstyrelsen ønsker ikke at oplyse dette – officielt med henvisning til, at styrelsen ikke må oplyse om ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold”. Hvordan oplysning om evt. p-afgifter til et erhvervskøretøj kan afsløre privatøkonomiske forhold, har Lastbil Magasinet ikke kunnet få svar på hos Færdselsstyrelsen.

OPDATERING: Efter Lastbil Magasinets spørgsmål til og omtale af sagen har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi oplyst, at lastbilen ejes af et firma i Sofia, Bulgarien, Firmaet er gået konkurs, så lastbilen vil derfor snarest blive skrottet, oplyser politiet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143