23948sdkhjf

Enige vognmænd nedsabler nyt vinter-udbud

Vejdirektoratet trak i marts måned sit udbud af vintertjeneste tilbage efter kritik fra en samlet branche som blandt andet påpegede, at udbuddet ikke tog højde for nye regler om håndhævelse af arbejdstidsregler.

Til trods for, at disse udeståender endnu ikke er blevet afklaret, sendte Vejdirektoratet mandag 11. april pludselig sendt et nyt udbud om vintertjeneste ud. Og det er ikke i orden, mener ITD.

- Vi konstaterer her lige før påske, at Vejdirektoratet sender et nyt udbud af vintertjenesten ud med kæmpe usikkerhed og uden de nødvendige afklaringer. Det giver os jo et klart indtryk af, at Vejdirektoratet forsøger at snige udbuddet ud i ly af påsken for at undgå opmærksomhed. Og det er ikke i orden, siger chefkonsulent i ITD Jens Hvid Bang.

Den helt store knast, der ikke er faldet på plads, er spørgsmålet om, hvilke arbejdstidsregler, der gælder, når vognmænd udfører såkaldt blandet kørsel, som er en blanding af vintertjeneste og normal godskørsel.

Men det spørgsmål har transportminister Trine Bramsen allerede tilkendegivet, at hun vil komme med svar på senest i maj måned. Derfor virker det kontraproduktivt, at Vejdirektoratet ikke afventer ministerens afklaring, men i stedet bare sender udbuddet ud nu, mener ITD.

-Det virker jo helt grundlæggende til, at Vejdirektoratet ikke taler sammen med transportministeren i denne sag. Og det har resulteret i, at det her meget usikre udbud bliver sendt ud. Det skaber endnu mere usikkerhed hos vognmændene, og den usikkerhed kan resultere i, at det bliver vanskeligt at finde virksomheder, der vil byde ind på opgaven, siger Jens Hvid Bang, som igen må opfordre til at udbuddet trækkes tilbage.

-Det har udviklet sig til lidt af en farce, og det risikerer at ramme Vejdirektoratet på troværdigheden. Vi må derfor igen opfordre Vejdirektoratet til at trække dette makværk af et udbud tilbage, afslutter han.

DTL: Dybt kritisabelt

Hos vognmændene i DTL lyder der ligeledes hård kritik af Vejdirektoratet og det nye udbud.

- Det er dybt kritisabelt, at der stadig mangler en troværdig afklaring på en opdateret tilgang til arbejdstid og beredskabstillæg. Det er først og fremmest vigtigt at kende rammevilkårene også for blandet kørsel, når man byder på en rute. Det har betydning for, hvor mange chauffører, vognmanden skal bruge, og dermed prisen. Det har også betydning for chaufførens køre- og hviletidsstatus, hvis han skal fortsætte med anden tachografpligtig kørsel, siger underdirektør Ove Holm.

Vejdirektoratets advokat konkluderer i et notat til udbuddet, at det er ”ikke vores umiddelbare vurdering, at rådighedsvagt vil udgøre arbejdstid”.

DTL vurderer dog, at notatet kan blive underkendt af en domstol, så det har begrænset værdi for vognmændene.

Vejdirektoratet giver til gengæld mulighed for leverandørens opsigelse af kontrakten med fire måneders varsel til udgangen af april måned i et kalenderår i tilfælde af, at en dansk domstol afsiger endelig dom om, at rådighedstid under Vejdirektoratets kontrakter om vintertjeneste, dvs. den tid, som leverandøren opnår betaling for i henhold til beredskabshonoraret, udgør arbejdstid i henhold til gældende arbejdstidsregler, og leverandøren kan dokumentere, at dette væsentligt ændrer grundlaget for leverandørens forudgående tilbudsafgivelse.

- Det er derfor ikke selve udbudsmaterialet, men i stedet usikkerheden om lovgivningen, der giver vognmændene hovedbrud, siger Ove Holm.

Som et positivt element noterer DTL, at der introduceres et fast monterings- og afmonteringshonorar pr. lastbil på 20.000 kroner.

Udbuddet gælder for perioden 1. juli 2022 – 30. juni 2028 og tilbudsfristen er 27. maj 2022 kl. 10.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063