23948sdkhjf

- Er der vognmænd, der belønner deres chauffører for at stjæle?

Der er ikke enighed om, hvordan det skal straffes, når man begår dieseltyverier fra lastbiler.

Skal bøderne i vejret, og er det for eksempel for vidtgående et indgreb at konfiskere lastbiler, der her været brugt til tyverier af dieselolie. Og hvad med ressourcerne til politiet, for hvad hjælper skærpede sanktioner, hvis ressourcerne er for knappe til at sætte i hælene på dieseltyvene.

- Det, der er det vigtige, er, at politiet får ressourcer til at tage sig af det her område. Politiets ressourcer er mangelfulde på mange områder, og skal en skærpet straf virke, skal politiet også have ressourcerne til at tage sig grundigt af et område, siger underdirektør hos DTL Frank Davidsen onsdag til Lastbil Magasinet.

Tirsdag lød det fra ITD, at dieseltyverier skal straffes hårdere:

-Det er sjældent, at tyveriet straffes med mere end bøde på et par tusinde kroner, og det afskrækker ikke i tilstrækkelig grad. Hvert år bliver der registreret over 900 tilfælde med tyveri af diesel. Det skal vi have gjort noget ved. Derfor skal politiet have mere effektive værktøjer herunder straksbøder af en betydelig størrelse og eventuelt tilbageholdelse af tyvens eget køretøj, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

- Aldeles absurd situation i Egtved

Den fornyede debat om tyverier af dieselolie kommer, efter at det i weekenden kom det til et voldeligt opgør mellem østeuropæiske dieseltyve og danske chauffører på en rasteplads ved Egtved. Ifølge Sydøstjyllands Politi var flere danske vognmænd mødt op på pladsen, hvor de to rumænske chauffører var blevet spottet.

De to rumænere er sigtet for dieseltyveri, og en dansk vognmand blev sigtet for at have slået en af chaufførerne med en jernstang. Alle tre blev søndag varetægtsfængslet i to uger.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at dieseltyverier skal straffes hårdere. Det skal være med markant højere bøder og tilbageholdelse af trækkeren, indtil bøden er betalt, mener han.

Også Hans Kristian Skibby, transport- og erhvervsordfører hos DF, er for skærpede sanktioner. Han kalder situationen, der udspandt sig i Egtved, aldeles absurd.

- Vi skal på ingen måde acceptere, at der organiseres tyveri fra lastbiler, og der er jo mange penge i brændstoftanke. DF vil gerne hæve strafferammer og øge sanktioneringen over for dem, som gribes i denne type kriminalitet. Er det udenlandske chauffører, skal de udvises af Danmark, siger Hans Kristian Skibby.

- Vi skal i samme forbindelse finde ud af, hvorvidt der er vognmænd, som tilskynder, ja, ligefrem belønner deres ansatte for at stjæle fra andre på rastepladser og andre steder, hvor der foregår ophold, siger Hans Kristian Skibby.

Derudover kalder han tilbageholdelse af køretøjer et ”aldeles glimrende forslag”, da denne strafsanktion ifølge Hans Kristian Skibby virkelig vil ramme den pågældende chauffør og vognmand.

Lastbil Magasinet har spurgt justitsminister Nick Hækkerup (S), om han mener, at der er behov for skærpede straffe for dieseltyveri. Ministeren har endnu ikke svaret tilbage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079