23948sdkhjf

EU-dom sender hårdt slag mod PostNord

EU-Domstolen har i to konkrete tilfælde underkendt EU-Kommissionens behandling af klager over påstået statsstøtte til PostNord. Den netop afsagte dom siger, at Kommissionen ikke har været grundig nok, da den afviste klagerne over et kapitalindskud på ca. en milliard kr. til PostNord, samt momsfritagelsen for postvæsenet over en årrække.

Ikke mindst i transportbranchen har PostNord – og særligt datterselskabet PostNord Logistics, som opererer på stykgodsmarkedet – været en torn i øjet i årevis.

- Det er en glædens dag for den frie og lige konkurrence. EU-Domstolen fastslår klokkeklart, at EU-Kommissionens godkendelse af både et kæmpe kapitalindskud på en milliard kroner og en årelang momsfritagelse er foretaget på et tvivlsomt og ikke ordentligt gennembearbejdet grundlag. Samtidig lægger dommen op til, at det bliver meget vanskeligt for EU-Kommissionen igen at afvise, at de ordninger indeholder støtte. Så en genbehandling i EU-Kommissionen fører efter al sandsynlighed heller ikke til endnu en godkendelse, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, som i flere omgange har klaget til EU i sagen.

Dommen fastslår ikke, at der har været tale om ulovlig statsstøtte – men den underkender EU-Kommissionens tidligere afvisning af, at det skulle være tilfældet. Og ifølge ITD’s vurdering kan det få alvorlige konsekvenser for driften – og eksistensen – af PostNord.

- Dommen er langt mere end en sag om procedurefejl. En nærlæsning af dommens præmisser skitserer en virkelighed, hvor PostNord ultimativt kan blive pålagt at tilbagebetale ulovlig statsstøtte for en værdi af i omegnen af 3-4 milliarder kroner plus strafrenter. Det er med andre ord en meget alvorlig sag for PostNords eksistens, siger Carina Christensen.

ITD håber, at driften af PostNord nu vil blive taget op til grundig overvejelse herhjemme.

- Takket være EU-Domstolen får vi nu igen slået fast, at der heldigvis er grænser for, hvordan man som stat kan gå og støtte egne selskaber, der ligger i skarp konkurrence med private aktører. Jeg forventer, at transportministeren tager dommen til efterretning og bruger den til at lave en ny model for, hvordan PostNord kan og skal agere på det danske marked, siger Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075