23948sdkhjf

EU med store CO2-krav til lastbiler

EU-Kommissionen har i et nyt udspil lagt op til, at CO2-udledningen fra lastbiler i EU skal reduceres med 15% i 2025 og yderligere 15% i 2030.

De ambitiøse mål skal indfris med udgangspunkt i CO2-niveauet for 2019, hvor EU indfører Vecto-systemet, som skal gøre det tydeligt, hvor meget hver enkelt lastbil udleder i CO2 på tværs af alle producenter.

Den europæiske organisation for bilproducenter, ACEA, tager positivt imod de høje mål om CO2-reduktion – om end tidshorisonterne ifølge fabrikkerne er alt for kort.

»Det virker som om, Kommissionen blot har taget CO2-målene, som allerede er foreslået for personbiler og varebiler, og direkte overført dem til tunge køretøjer, uden at tage højde for de fundamentale forskelle, der er på disse segmenter af køretøjer,« siger Erik Jonnaert, generalsekretær i ACEA.

»At 15% reduktionen i 2025 efterfølges af endnu en 15% reduktion i 2030 står i kontrast til en realistisk teknologisk udvikling. Det tager tid at udvikle nye brændstofbesparende teknologier.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065