23948sdkhjf

EU-Parlament afviser regler om udstationering

I en kontroversiel sag om løn og arbejdsvilkår i transportbranchen har et stort flertal i Europa-Parlamentet i dag afvist at bakke op om sit eget transportudvalg. Sagen handler om, hvilke løn og arbejdsvilkår et land kan kræve, at udenlandske virksomheder tilbyder deres chauffører.

EU-reglerne for løn, arbejdsvilkår og cabotagekørsel i transportbranchen er i øjeblikket til forhandling. De nye regler er af afgørende betydning for danske chauffører og transportvirksomheder, der i årevis har kæmpet for at konkurrere med virksomheder fra andre EU-lande, som presser lønnen i bund.

Europa-Parlamentets transportudvalg samlede i sidste uge et flertal for, at reglerne om udstationering af EU-arbejdstagere ikke skal gælde for international transport, og at landene dermed ikke kan stille krav om lige løn. De vedtog også, at chauffører lovligt kan tilbringe weekenderne i lastbilens førerhus, og at virksomheder skal have mulighed for kun at give chauffører to fridage i en periode med tyve dages arbejde.

Men det afviste et stort flertal i Europa-Parlamentet ved en afstemning i dag.

Ole Christensen, medlem af Europa-Parlamentet (S), har stået i spidsen for modstanden mod transportudvalgets beslutning:

»Jeg har taget den her kamp, fordi jeg simpelthen ikke vil acceptere, at udenlandske chauffør kører i pendulfart mellem de nordiske lande på rumænske lønninger. Og jeg vil ikke acceptere, at chauffører presses til at bo og sove i lastbilen i lange perioder uden at vende hjem til familien. Det er rendyrket social dumping og det smadrer ordentlige virksomheders mulighed for at drive forretning i transportbranchen«.

Sagen skal nu tages op igen, når Europa-Parlamentet samles i Strasbourg i juli. Her bliver der muligheder for at ændre transportudvalgets position, og det glæder Ole Christensen.

»Det, transportudvalget vedtog, var et udtryk for en ekstrem liberalistisk holdning, som slet ikke afspejler hele Europa-Parlamentet. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu får mulighed for lave om i den gang makværk, så vi faktisk kan få lavet nogle solide regler, som kan hjælpe de danske chauffører og de ordentlige vognmænd«, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11