23948sdkhjf

Euromaster klar med konkurrencedygtige grønne dæk

Lørdag 5. september skulle porten være gået op til den traditionelle Transport Øst-weekend i Greve. Men den fysiske udgave af årets udstilling er desværre lagt i skuffen pga. corona-pandemien.

I stedet foregår Transport Øst i år som virtuel messe på en række af Danske Transport Mediers digitale platforme i perioden fra 5.-17. september.

Indtil da varmer vi her på lastbilmagasinet.dk op til den virtuelle Transport Øst med en række artikler med fokus på det, der rører sig hos nogle af de udstillere, som ellers stod klar til at udstille i Greve:

Euromaster Danmark og Vulkan i Randers udvider samarbejdet og starter produktion af regummierede kvalitetsdæk til priser, der skal udfordre de såkaldte “billig-dæk” eller “køb-og-smid-væk-dæk”, hvor karkassen ikke kan genanvendes.

Aftalen betyder, at Vulkan fremover skal producere regummierede dæk under Michelins velrenommerede Recamic-brand.

Ifølge Euromaster Danmark vil Recamic-dækkene blive markedsført fra 1. september.

»Vi vil vise et bedre et alternativ til discountdæk fra blandt andet Fjernøsten, og samtidig levere en højere kvalitet og levere på den grønne omstilling,« siger Lars Skov-Andersen, der er segmentansvarlig for lastvognsdæk hos Euromaster Danmark.

Han fremhæver, at de regummierede dæk vil bidrage positivt til transportvirksomhedernes grønne regnskab.

»Vognmændene kan ikke sige, at de er klar til den grønne omstilling med mindre de inddrager regummierede dæk i deres dækpolitik. Det der med bare at købe nogen billige dæk og smide dem ud bagefter, det er ikke bæredygtigt,« siger Lars Skov-Andersen.

Attraktiv pris

Euromaster Danmark - der er ejet af Michelin - har længe haft succes i Danmark med den store franske dækproducent regummierede dæk under Laurent-varemærket, der anvender karkasser fra andre premium producenter end Michelins egne.

Men en omlægning af Michelins produktion i Europa betyder, at produktionen af Laurent-dæk er flyttet fra Berlin i Tyskland til Avalon i Frankrig. Det har fordyret prisen væsentligt, fordi der skal køres mange flere kilometer.

»Logistikløsningen med af få karkasserne transporteret fra Danmark til Avalon i Frankrig og Laurent-dækkene retur til Danmark og videre ud til vores dækcentre, har gjort Laurent-dækkene for dyre. Derfor har vi ledt efter alternativer,« fortæller Lars Skov-Andersen.

Løsningen blev udvidelse af samarbejdet med Vulkan i Randers, der nu indleder produktionen af regummierede dæk under Michelins Recamic-brand.

»Recamic er regummierede dæk, der er produceret på karkasser, der ikke nødvendigvis er Michelins egne. Men lige som med Laurent-dækkene anvendes gummiblandinger og slidbaner/dækmønstre fra Michelin,« fortæller Lars Skov-Andersen.

»Aftalen med Vulkan betyder, at vi kan tilbyde regummierede dæk i en god kvalitet til en attraktiv pris.«

Godkendt af Michelin

Der kommer til at stå Recamic og Euromaster på siden af de regummierede dæk. Vulkan indsamler karkasser hos Euromaster og står også for distributionen af de regummierede Recamic-dæk ud til Euromasters dækscentre.

Vulkan får leveret gummiblandinger og dækmønstre i baner fra Michelin, der har sendt deres egne eksperter til Randers for at sikre sig, at produktionen lever op til den franske dækproducent egne høje standarder.

»Samarbejdet med Vulkan betyder også at vi kan tilbyde nye typer dæk og dæk-mønstre, som vi hidtil har måttet købe hos andre fabrikanter. Nu kan vi selv levere fra vores egen leverandør og tilmed et i et bredere udvalg,« siger Ove Pedersen, der er salgschef i Euromasters Region Nord.

»Vi kan blandt andet tilbyde regummierede vinterdæk i en god kvalitet, som vi ikke har kunnet tilbyde tidligere uden at skulle op i premium-dæk. Det vil blandt andet være særligt interessant for de mange danske vognmænd, der kører nordpå til Norge og Sverige i vinterhalvåret. De har hidtil skulle vælge Michelin-dæk - nu kan de få Michelins effektive vinterdækmønstre - blot på en anden   karkasse til en anden pris. Hidtil har man i et vist omfang været tvunget til at vælge kompromisløsninger - det behøver man ikke længere,« siger Ove Pedersen.

Dæktryk og Mastercare

Euromaster har i flere år tilbudt kunderne det såkaldte Mastercare-produkt, der giver vognmanden et fuldstændigt overblik over virksomhedens dækcyklus.

»Det er ikke nogen nyhed, at korrekt dæktryk er afgørende for både sikkerhed og brændstoføkonomi. Dermed er dæktryk også afgørende for virksomhedens CO2-udledning.

Mastercare sørger ikke bare for, at slå alarm, når dæktrykket er forkert. Det er også et serviceprogram, der gør det let for vognmanden at holde øje med, hvilke dæk der er på bilerne, hvilke konfigurationer og hvilke dæk, der taber lufttryk og hvor lang levetid der er tilbage,« siger Lars Skov-Andersen.

»Gode dæk kan udnyttes bedre ved opskæring af dækmønstret. Opskæringen udnytter ekstra tre millimeter af slidbanen og det gavner både økonomien og klimaet, at dækket udnyttes optimalt. Dertil kommer, at dækket er lidt mere stabilt, når man kører på de sidste tre millimeter, hvilket sparer temmelig meget brændstof,« siger Lars Skov-Andersen.

Michelin og regummierede dæk

Michelin har - ud over sine egne nyproducerede dæk - tre varianter af regummierede dæk. Remix, der kun produceres på Michelins egne karkasser og på Michelins egne fabrikker. Det er det dyreste og bedste regummerede produkt fra Michelin.

Laurent-dæk produceres på karkasser fra andre premium brands, hvor der vulkaniseres nyt dækmønster på karkassen i forme.

Recamic - der anvender stort set identiske dækmønstre og gummiblandinger som Laurent, men her er dækmønstret præfabrikeret i baner, der lægges på karkasserne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141