23948sdkhjf

- Får vi ikke en helvedes fart på, er branchen fucked

Vognmændene har brug for nogle meget mere konkrete rammer for, hvilke alternative drivmidler, der skal satses på i fremtiden. Det var en del af budskabet fra danske vognmænd, da de mødte transportpolitikerne forleden ved en paneldebat i Herning.

- Vi skal selvfølgelig vælge de brændstoffer, hvor vi kan få de største CO2-fortræningninger for de lavest mulige samfundsøkonomiske omkostninger. Og hvis vi ikke får strikket det rigtigt sammen, så bliver det alt for dyrt. Vi savner at få nogle meget mere præcise rammer for, hvordan vi skal komme videre i den grønne omstilling. Vi skal have noget meget mere konkret, sagde adm. direktør hos DTL, Erik Østergaard.

Fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, lød en del svaret, at der skal skrues på afgifterne, så vognmændene får en tilskyndelse til at køre grønt. Samtidig mener ordføreren, at vi skal i gang med en bred vifte af alternative drivmidler.

- Og det er ikke en gratis omgang. En el-lastbil koster tre og en halv gange mere end en diesellastbil, og HVO-diesel er 6 kr. dyrere literen end almindelig dieselolie. Så det er altså langt fra, at man som vognmand har en tilskyndelse til at køre grønt, selv om man gerne vil. Og det vil vognmændene gerne. Derfor er vi politikere nødt til at indstille os på, at vi skal skrue på nogle knapper og skabe nogle rammer for at fremme det her, sagde Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi skal bruge noget af vores såkaldte råderum i finansloven til at fremme den her udvikling. Og det er noget med at skrue på afgifterne, sådan at man får incitament til at købe noget af det grønne - fx biogas, HVO og biodiesel på kort sigt – og at give et tilskud til, at når en vognmand køber en grøn lastbil, så skal man have et kontant tilskud. Det gør man i Tyskland med stor succes, sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, påpegede, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget før sommerferien har indgået en infrastrukturaftale, hvor der er afsat 275 mio. kr. til at se på, hvordan man kan understøtte den grønne omstilling af transportbranchen.

- Så på den måde kører der mange forhandlinger på Christiansborg, der handler om grøn omstilling. Da er det vores ambition, at vi får så meget grøn omstilling for pengene som muligt. Derfor ser jeg også meget frem til, når vi kommer med et udspil til en grøn skattereform, og vi skal bygge videre på den her infrastrukturaftale. Det er samtidig utrolig vigtigt, at branchen leverer input til os. Sådan at det ikke bare er noget, der kommer fra regeringen, men med branchens velsignelse, sagde Thomas Jensen.

Hvad den grønne omstilling eller mangel på samme kan have af konsekvenser for den danske transportbranche, har Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, et helt konkret eksempel på fra sin egen hverdag:

- Jeg driver en lille virksomhed, hvor vi sælger sko. Det gør vi også online. Og her sælger vi 100-120 par om ugen. Jeg har i min lille butik hver uge 6-7 henvendelser fra kunder, som spørger, ”laver I co2-neutrale leveringer?” Så hvis vi politikere ikke får en helvedes fart på, så har vi en branche, som er fucked lige om lidt. For så kommer tyskerne i biogaslastbiler væltende ind i over grænsen, i det øjeblik at markedet siger, nu vil vi have CO2-neutrale leveringer, sagde Niels Flemming Hansen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094