23948sdkhjf

Fartkontrol i weekenden

Alt for mange kører fortsat for hurtigt, selvom de egentlig tager afstand fra at køre for stærkt. En aktuel kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og en målrettet politikontrol i alle politikredse skal påvirke bilister til at tænke sig om og ændre adfærd.

De fleste danskere ved godt, at for høj hastighed både er farligt og kan skabe utryghed hos andre bilister. I en ny undersøgelse svarer knap 3 ud af 4 adspurgte, at de ikke synes, det er socialt acceptabelt at køre 10 km/t for hurtigt på en landevej. Faktisk er landevej den vejtype, hvor der sker flest alvorlige ulykker, og ofte er for høj fart involveret i ulykkerne.

I samme undersøgelse svarer de adspurgte også på, hvordan de rent faktisk selv kører. Her svarer 67 procent, at de jævnligt kører 90 km/t eller mere, hvor de må køre 80 km/t.

Noget kan altså tyde på, at danskerne har gode intentioner om at overholde hastighedsgrænserne, men at de i praksis ikke altid får det gjort.

»Man skal ikke køre ret længe på de danske veje, før man ser bilister, som ikke mener, at hastighedsgrænser gælder for dem. Desværre gør det risikoen for dem selv og alle andre trafikanter større, og selv i de situationer, hvor det ikke går galt, øger det utrygheden på vejene. Så lad nu være med at køre for stærkt. Du vinder næsten ingen tid på det, og det er ret egoistisk at udsætte andre trafikanter for risikoen,« siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Selv de små hastighedsoverskridelser gør risikoen for at ende i en alvorlig ulykke langt større. Faktisk fordobler du risikoen for at ende i en dødsulykke, hvis du kører bare 13 km/t for hurtigt et sted, hvor du må køre 80 km/t. For høj hastighed giver dig kortere tid til at reagere, og standselængde bliver betydeligt større.

Politikontrol i denne uge

I weekenden begynder efterårsferien, og i den forbindelse er der fartkontrol på vejene. Bilister vil fra fredag til søndag kunne møde politiet på laserkontroller, få et vellignende billede fra en fotovogn eller blive stoppet af en betjent på færdselspatrulje.

Det er både de store og de lidt mindre hastighedsoverskridelser, politiet vil notere. I 62 procent af de dødsulykker, hvor farten spiller en rolle, er det nemlig en mindre hastighedsoverskridelse, der er en medvirkende årsag.

»Vi har fartkontrol i hele landet i dagene op til efterårsferien, og folk med for tung speederfod vil kunne møde os i byen samt på lande- og motorveje. For høj hastighed kan være forskellen på en slem forskrækkelse og en alvorlig ulykke, og det er også grunden til, at for høj fart sammen med uopmærksomhed bag rattet og spritkørsel er fokuspunkter i Rigspolitiets færdselsstrategi frem mod 2020. De fokusområder skal være med til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken,« siger Christian Bertelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047