2. januar 2019 - 01:42

App linkNu på Google Play

Fast forbindelse: Jernbane skal med i undersøgelse

2. januar 2019 - 01:42

Af Redaktionen |

Regeringen og DF har præsenterede i dagene op til jul en analyse om Kattegat-forbindelsen. Analysen viser, at forbindelsen kan realiseres for ca. 60 mia. kroner - baseret på brugerbetaling fra bilisterne. Der lægges umiddelbart op til, at forbindelsen bliver en ren vejforbindelse med to spor i begge retninger. Linjeføringen er Røsnæs – Samsø – Hou.

 

Analysen vil danne grundlag for en forundersøgelse, hvor linjeføring, byggetekniske forhold med videre bliver analyseret. Der er i finansloven afsat 60 mio. kroner til en forundersøgelse.

 

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, siger om forundersøgelsen:

 

»Der er mange fordele ved en fast forbindelse over Kattegat. Den vil gøre det lettere at komme mellem Øst- og Vestdanmark, og vores infrastruktur og forsyningssikkerhed vil blive mere robust. I dag er vi for eksempel alt for sårbare over for ulykker. Med den stigende vækst i trafikken og øgede trængsel på motorvejene, vil vi blive endnu mere sårbare i de kommende år,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

»Forundersøgelsen bør udvides til at omfatte en kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Det har vi på de andre store, faste forbindelser mellem landsdelene. Det er nødvendigt, at vi også styrker den kollektive trafik, når vi investerer i en Kattegatforbindelse,« siger Michael Svane.

 

»I forbindelse med forundersøgelsen bør man regne på både en broløsning og en tunnelløsning. Ved en tunnelløsning kan man udnytte den tunnelfabrik, som man etablerer ved byggeriet af Femern-forbindelsen. På den måde kan vi sikre, at arbejdspladserne bliver i Danmark,« siger han.

 

En kommende Kattegatforbindelse bør vedtages af et bredt flertal i Folketinget. Sådan har det været ved de andre store broer og tunneler, og det giver en helt nødvendig sikkerhed om projekterne, mener Michael Svane.

 »En Kattegatforbindelse må ikke skygge for de andre nødvendige investeringer. Udspillet bør derfor følges op af en investeringsplan for den samlede infrastruktur i Danmark, som regeringen og DF har forpligtet sig til i finanslovsaftalen.«

Læst i alt:

314 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger