9. november 2018 - 01:44

App linkNu på Google Play

FDL: Klart nej til fri cabotage

9. november 2018 - 01:44

De udenlandske vikarchauffører, vi ser hos de danske ”postkassebestyrere” er, stort set alle, registreret som kørende international transport, med det ene formål at kunne udføre cabotage-kørsel. Det fastlår FDL´s kontorleder, Jens Groot, i forbindelse med et ITD-nyhedsbrev om fem dages fri cabotage-kørsel og en kobling omkring det stærkt omdebatterede udstationeringsdirektiv. FDL er, på rigtige danske vognmænds vegne, oprigtigt meget bekymret over ITD´s lobbyarbejde.

 

Sådan lyder det i en nyhedsmail fra FDL.

 

Tager vi eksempelvis Contrans i Kolding, er der tale om em virksomhed, der beskæftiger folk i de såkaldte postkasse-lastbiler, som dagligt, og altid, disponeres fra kontoret i Kolding, fortsætter Jens Groot. De udenlandske vikarchauffører har ingen indflydelse på lovgivningen omkring cabotage-kørsel. National godstransport er en transport fra A til B i Danmark. Når denne transport udføres af en ikke dansk registreret lastbil, er det cabotage-kørsel, og det har intet med chaufføren at gøre.

En dansk herboende lastbilchauffør, som foretager national godstransport i Danmark i en udenlandsk registeret lastbil, udfører cabotage-kørsel i Danmark. Når for eksempel Contrans indkvarterer sine såkaldte vikarchauffører, som er ansat til international transport, i en barakby et sted i Kolding-området, kan de forså vidt opholde sig i barakbyen, når de ikke kører lastbil, lige så længe Contrans finder det nødvendigt, og udstationerings-direktivet i disse sager bliver ikke håndhævet i Danmark.

 

Nu er kunsten at disponere lastbilerne, så så mange som muligt har en indgående international transport, som giver ret til 3 cabotage-kørsler her. En lastbil på hvide plader, med en chauffør, kan køre en container fra Danmark til Hamburg og tage en anden container med retur til Danmark i løbet af natten. Den efterfølgende dag kan samme lastbil med en anden chauffør køre 3 cabotage-kørsel i Danmark. Så det er ikke uden grund, de fleste postkasseselskaber har adresse i Padborg.

I Padborg blev det i aftes besluttet at give tilladelse til opførsel af et chaufførhotel, som skal følge bygningsreglementet, så sovesale må være yt. FDL kan ikke støtte EU-Kommissionens oprindelige forslag med 5 dage fri, ej heller det alternative forslag med 3-4 dage. FDL godkender kun en cabotage-kørsel mellem aflæssestedet for den internationale transport, som giver rettigheden, i retning af læssested for en følgende international transport ud af DK.

 

Alt andet er kun kreativ løntænkning.

 

Læst i alt:

476 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger