23948sdkhjf

FDL: Klart nej til fri cabotage

De udenlandske vikarchauffører, vi ser hos de danske ”postkassebestyrere” er, stort set alle, registreret som kørende international transport, med det ene formål at kunne udføre cabotage-kørsel. Det fastlår FDL´s kontorleder, Jens Groot, i forbindelse med et ITD-nyhedsbrev om fem dages fri cabotage-kørsel og en kobling omkring det stærkt omdebatterede udstationeringsdirektiv. FDL er, på rigtige danske vognmænds vegne, oprigtigt meget bekymret over ITD´s lobbyarbejde.

Sådan lyder det i en nyhedsmail fra FDL.

Tager vi eksempelvis Contrans i Kolding, er der tale om em virksomhed, der beskæftiger folk i de såkaldte postkasse-lastbiler, som dagligt, og altid, disponeres fra kontoret i Kolding, fortsætter Jens Groot. De udenlandske vikarchauffører har ingen indflydelse på lovgivningen omkring cabotage-kørsel. National godstransport er en transport fra A til B i Danmark. Når denne transport udføres af en ikke dansk registreret lastbil, er det cabotage-kørsel, og det har intet med chaufføren at gøre.

En dansk herboende lastbilchauffør, som foretager national godstransport i Danmark i en udenlandsk registeret lastbil, udfører cabotage-kørsel i Danmark. Når for eksempel Contrans indkvarterer sine såkaldte vikarchauffører, som er ansat til international transport, i en barakby et sted i Kolding-området, kan de forså vidt opholde sig i barakbyen, når de ikke kører lastbil, lige så længe Contrans finder det nødvendigt, og udstationerings-direktivet i disse sager bliver ikke håndhævet i Danmark.

Nu er kunsten at disponere lastbilerne, så så mange som muligt har en indgående international transport, som giver ret til 3 cabotage-kørsler her. En lastbil på hvide plader, med en chauffør, kan køre en container fra Danmark til Hamburg og tage en anden container med retur til Danmark i løbet af natten. Den efterfølgende dag kan samme lastbil med en anden chauffør køre 3 cabotage-kørsel i Danmark. Så det er ikke uden grund, de fleste postkasseselskaber har adresse i Padborg.

I Padborg blev det i aftes besluttet at give tilladelse til opførsel af et chaufførhotel, som skal følge bygningsreglementet, så sovesale må være yt. FDL kan ikke støtte EU-Kommissionens oprindelige forslag med 5 dage fri, ej heller det alternative forslag med 3-4 dage. FDL godkender kun en cabotage-kørsel mellem aflæssestedet for den internationale transport, som giver rettigheden, i retning af læssested for en følgende international transport ud af DK.

Alt andet er kun kreativ løntænkning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08