Femern-arbejdet skal sættes i gang til efteråret
Med den tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt er der enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres. På den baggrund har en enig forligskreds besluttet, at anlægsarbejdet skal sættes i gang på dansk side.
6. februar 2019 modtog Femern A/S nemlig en underskrevet tysk myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt. Der er dermed enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres. Der forventes dog at blive indgivet klager over godkendelsen til Forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland.
Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen. Men tidsplanen for projektet indebærer, at anlægsarbejdet skal påbegyndes i Danmark.
På den baggrund har en enig forligskreds bag Femern Bælt-forbindelsen (V, LA, K, S, DF, RV og SF) den 26. marts 2019 aftalt at igangsætte anlægsarbejdet i Danmark. I første omgang er Femern A/S blevet bedt om at forhandle aftaler på plads med entreprenørkonsortierne om at igangsætte de første dele af anlægsarbejdet.
Femern A/S vil nu indlede forhandlinger med de to entreprenørkonsortier om at starte følgende anlægsaktiviteter på dansk side:
Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
Etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn
Etablering af tunnelportal på Lolland
Etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter
Bestilling af særligt marint udstyr
Øvrige, mindre forberedende arbejder.
Femern A/S forventer, at de første aktiviteter vil kunne starte i løbet af efteråret 2019.