23948sdkhjf

Første sag om sikkerhedskritiske fejl og mangler lander hos ministeren

Den første sag om en chauffør, der står til en bøde og en betinget frakendelse af kørekortet efter de nye skærpede sanktioner for sikkerhedskritiske fejl og mangler trådte i kraft, er landet på tungvognsadvokat Jacob Formans bord.

Sagen handler, kort fortalt, om en lastbilchauffør der, 22. februar, bliver taget ind til tungvognskontrol, hvor det viser sig, at den trailer, han kører med bremser skævt. Chaufføren har hentet traileren hos ”tredjemand”, tjekket den for synlige fejl og mangler, konstateret alt var okay og kørt godt 20 minutter, da han bliver hevet ind til kontrol.  

Sagen har fået Hans Kristian Skibby, transportordfører for Dansk Folkeparti, til at reagere. Han har derfor bedt transportminister, Benny Engelbrecht, svare på, ”hvilke overvejelser det giver ministeren, da det netop er den slags sager, som Dansk Folkeparti udtrykte bekymring for ville komme med Folketingets vedtagelse af de ganske massive bødetakststigninger for vognmænd og chauffører. Sager, hvor der overvæltes massive bøder på chauffører, som reelt ingen chance har for at tjekke de trailere, som de overtager løbende rundt omkring i forbindelse med deres trucking opgaver.”

Dansk Folkeparti stemte imod bødeforhøjelserne, og nu er partiets bange anelser blevet til virkelighed, mener Hans Kristian Skibby.

»Det er jo himmelråbende umuligt for chaufførerne at skulle lave en bremsekontrol ved hver enkelt til- og frakobling af en trailer. Når selv myndighederne har brug for tungt teknisk udstyr som en bremseprøvestand, når de skal tjekke bremser på trailere, hvordan i alverden kan man så forvente, at chaufførerne skal kunne se, hvis en trailer bremser skævt,« siger Hans Kristian Skibby.

De skærpede sanktioner trådte i kraft 1. januar 2020, og giver politiet mulighed for at give chauffører og vognmænd markant højere bøder end hidtil for sikkerhedskritiske fejl og mangler. 5.000 kroner til chaufføren og 10.000 til vognmanden ved førstegangstilfælde. I anden- og tredjegangstilfælde stiger bøden til henholdsvis 10.000 kroner og 15.000 kroner til chaufføren og 20.000 kr. og 30.000 kr. til vognmanden.

De skærpede sanktioner giver også anklagemyndigheden mulighed for at nedlægge påstand om betinget frakendelse af kørekortet, hvis der er nedlagt påstand om en bøde for sikkerhedskritiske fejl og mangler. I den sag der er landet på Jacob Formans bord, har chaufføren fået at vide, han står til en bøde og samtidig en betinget frakendelse af kørekortet.

»En høj bøde og en frakendelse af kørekortet. Det er dobbelt straf for en overtrædelse, chaufføren ikke havde en chance for at kunne vide noget om. Det er fuldstændig gak-gak, hvis du spørger mig. Det var netop det, vi prøvede at fortælle ministeren (transportminister Benny Engelbrecht red.). Hans argumenter og forsøg på at mane til ro, har nu, med al tydelighed, vist sig, ikke at holde,« slutter Hans Kristian Skibby.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062