23948sdkhjf

Første storkontrol i to år: Betjent aflurede tachografer fra varevogn

Den første af sin slags i et dansk tungvognscenter. Et DSRC (Dedicated Short Range Communication red.) modul der kan opstilles i vejsiden og trådløst aflæse tachografdata fra forbikørende lastbiler.

Og den var med, da Tungvognscenter Nord i denne uge holdt den hidtil største kontrol i to år på rasteplads Glenshøj ved Hobro. En af politiets blå varevogne var placeret i nødsporet på tilkørselsrampen og få meter foran stod en lang stang med scanneren placeret øverst, der på få sekunder kan aflæse data fra lastbilernes tachografer i forbifarten.

- Det er ret nyt, at vi har fået det her modul, så vi er stadig i indkøringsfasen. Vi har store forventninger til det, og til at vi med den her DSRC-løsning kan finde de brodne kar i branchen, siger Claus Kjær-Pedersen.

Det er kun smarte tachografer, der kan aflæses via et DSCR-modul. Det har været lovpligtigt for nyregistrerede lastbiler siden juni 2019 at have en smart tachograf. En smart tachograf giver politiet mulighed for, på afstand, at kontrollere, om fartskriveren fungerer, og om den er manipuleret.

Og under kontrollen tirsdag havde Tungvognscenter Nord altså en betjent siddende bag en skærm i en blå varevogn. En betjent hvis opgave var, dagen igennem, at tjekke en hel række af udlæste tachografdata fra forbipasserende lastbilers tachografer.  

Det er implementeringen af vejpakken, der betyder, at der er kommet strengere krav til tachografen, som skal være udstyret med en række avancerede funktioner. Det gælder indtil videre kun for lastbiler, der er registreret fra 15. juni 2019. Lastbiler der er indregistreret før denne dato, skal have eftermonteret smart tachografen inden udgangangen af 2025.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062