23948sdkhjf

Fokus på stille leverancer i døgnets ”stille” timer

Incentive og Teknologisk Institut afsluttede for nogle år siden et fælles projekt, kaldet DYT (Distribution i Ydertimerne), hvor hovedformålet var at finde og udvikle muligheder for at distribuere varer i flere af døgnets timer. Dels for at sikre en stabil vareforsyning til forbrugerne, dels at udføre transporterne på tidspunkter, hvor belastningen af infrastruktur og miljø kan reduceres.

Projektet påviser mange gevinster ved distribution i ydertimerne, eksempelvis reduktion af risiko for ulykker i trafikken og besparelser på brændstof. At levere varer i ydertimerne kræver imidlertid stor fokus på at minimere støj. Denne støj kan bl.a. komme fra de pallevogne, som fragter varerne fra lastbil til lagerområde.

Den danske producent af internt transportmateriel, Logitrans A/S, har i mange år haft fokus på lydløs transport af varer. Behovet opstod hos en norsk dagligvarekæde med butikker i byområder, fordi støjen fra pallevognene forplantede sig gennem betonkonstruktionerne til lejlighederne ovenover. Dette gav mange klager over vareleverancerne i aften- og nattetimerne. Logitrans A/S har derfor udviklet den lydløse pallevogn, Panther Silent.

»Panther Silent er det perfekte valg til lastbiler, som afleverer varer i butikkens åbningstid eller i de ”stille” perioder på døgnet: Den har specielle bløde gummihjul (både styre- og gaffelhjul), friktionsdæmpede bevægelige dele og små tolerancer. Den er testet til under 60 dBA,« siger Gitte Kirkegaard, CEO hos Logitrans, i en pressemeddelelse.

»Vi lever i et 24/7-samfund. Dagligvarebutikkerne er åbne det meste af dagen og aftenen, så vi forbrugere har mulighed for at handle, lige når det passer os. Samtidig har vores tolerance over for støj ændret sig, og vi er mere og mere bevidste om støjgener,« fortsætter Gitte Kirkegaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094