»Folketinget blåstempler ITD overenskomst på transportområdet«
Folketinget vedtog tirsdag eftermiddag Lovforslag 185, der fastlægger et omkostningsniveau for godskørsel i Danmark. ITD støtter fuldt ud lovens formål om at sikre danske løn- og arbejdsvilkår for udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel og kombineret transport i Danmark, men var yderst kritisk over for lovforslaget i sin oprindelige version, som ITD mente ville give 3F overenskomstmonopol.
»Vi kom ikke i mål med vores ønsker om en objektiv lov, der sikrer lige og fair konkurrence mellem de forskellige udbydere af overenskomster. Men jeg vil gerne anerkende indsatsen fra de medlemmer af Folketinget, som gennem hele lovprocessen har haft øjnene på bolden og kæmpet hårdt for at sikre, at der ikke bliver givet fuldstændigt monopol til en enkelt fagforening. Det var der ellers var lagt op til med det første lovudkast, og det havde været katastrofalt at overlade al magt og indflydelse til en enkelt organisation. Monopoler har aldrig ført noget godt med sig,« siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen i en kommentar til lovens vedtagelse.
»Loven betyder, at man for at få godskørselstilladelse enten skal have tegnet en landsdækkende overenskomst med et samlet omkostningsniveau, der ikke afviger entydigt og væsentligt fra 3F’s chaufføroverenskomst, dokumentere at følge omkostningsniveauet i denne eller være omfattet af en 3F overenskomst. ITD Arbejdsgivers overenskomst opfylder kriterierne om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra 3F’s chaufføroverenskomst, og det må derfor være en formssag at få overenskomsten godkendt af Færdselsstyrelsen snarest muligt.«
»ITD mener fortsat, at det er forkasteligt, at Folketinget med loven overlader det alene til 3F at fastsætte omkostningsniveauet for en hel branche. Selv om det ikke er noget, der har indflydelse på den nuværende ITD Arbejdsgiver overenskomst, der er fuldt ud på det lovmæssige niveau, er det principielt forkert, at Folketinget dermed forhindrer den frie forhandlingsret, der udgør en hjørnesten i foreningsfriheden på arbejdsmarkedsområdet.«