Forsidebilen

6. marts 2021 - 08:13

App linkNu på Google Play

Kompakt kranbil til alle opgaver

6. marts 2021 - 08:13

Rasmus Haargaard

Styrke, lethed og fleksibilitet går op i en højere enhed i vognmand Poul-Erik Johansens nyeste kranbil, der er bygget til at skulle kunne det hele

 

En kranbil skal helst kunne det hele. Den skal være stærk nok til at tage de tunge løft, let nok til at holde sig inden for vægtgrænserne og også kunne have lidt gods med – og så må den også gerne være billig i drift og service.

 

Det er en vanskelig kabale at få til at gå op, men vognmand Poul-Erik Johansens nyeste kranbil må siges at være et meget kvalificeret bud på en løsning, der sætter kryds i alle felterne.

 

- Den skal kunne det hele. Ellers kan den ikke tjene penge, siger Poul-Erik Johansen, der driver firmaet PEJ Krantransport med fysisk base i Dianalund i det vestsjællandske.

I efteråret blev hans nyeste kranbil indlemmet i vognparken – en 4-akslet DAF CF med den stærkeste 13 liters Paccar-motor på 530 hk. Vognmanden har selv haft snor i hele processen med at få den nye bil leveret og bygget op, hvilket tog i alt 16 måneder.

 

- Jeg købte chassiset gennem Lastas, og så har jeg selv købt kranen, opbygningen, malingen og ledningsnettet.

 

Holder sig til DAF

 

At det endte med en DAF, er ingen overraskelse. Poul-Erik Johansen har i stort set al sin tid som selvstændig vognmand sværget til lastbilerne fra fabrikken i Eindhoven. Hele hans vognpark på tre biler i daglig drift er således også ”rent” hollandsk.

 

- Jeg har tre DAF’er af samme slags. Jeg har dem, fordi jeg synes, de er gode biler. Og så er de de billigste at holde kørende. Vi har ikke engang servicekontrakter på bilerne, for det kan ikke svare sig. Kranerne er faktisk det dyreste at holde kørende, siger Poul-Erik Johansen, der etablerede sig som vognmand i 1997.

Alle vognmandens biler er kranbiler. De to øvrige er en kran/grab-bil samt en ”fladvogn” med lad. Opbygningen af den nyeste bil har været lagt i hænderne på TMP Hydraulik i Thyholm.

 

- Jeg har fået tre store kraner, og det er den samme smed, der har bygget dem alle sammen op. Så han ved, hvad det drejer sig om. Han skal også bygge den næste, siger Poul-Erik Johansen.

 

Hyppig udskiftning

 

Og ”den næste” er ikke så langt væk. Bilerne når nemlig ikke at blive gamle hos PEJ Krantransport, hvor de som regel bliver sendt videre efter 3-4 år – en opsigtsvækkende kort cyklus for kranbiler.

 

- Det kan ikke svare sig at have gamle biler. Den anden, jeg havde, havde kørt i tre år – så solgte jeg den. Nu går vi og tegner på at bygge den næste. Og når den kommer, så skal den der sælges, fastslår vognmanden.

- Udviklingen flytter sig jo, husene bliver højere og højere. Tingene bliver tungere og tungere. Jeg har aldrig prøvet at have en bil i fem år, for jeg ved ikke, hvad jeg laver om fem år.

 

- Og så kører det jo bare. Det er altid dejligt at arbejde med noget nyt, siger Poul-Erik Johansen.

 

Det var ikke just noget problem at komme af med en nyere brugt, flot kranbil.

 

- Der var hollændere, der var helt vilde med den gamle bil, og nogen var klar til at lægge depositum for at få den. Men jeg kunne ikke sælge den, før den nye var klar, og den blev et halvt år forsinket. Da jeg så satte den til salg, var den solgt efter 14 dage. Til prisen.

Største kran til dato

Nu er Poul-Erik Johansen så godt kørende i den nye DAF CF, som har fået monteret vognmandens hidtil største kran – en Palfinger på 135 tm. Desuden kan bilen både køre med sættevogn, hænger og kærre (og sågar også tippe), for trods den tunge kran holder bilens egenvægt sig lige under det tilladte til at kunne transportere gods på normal vis.

 

I opbygning ligner bilen langt hen ad vejen forgængeren – men vognmanden er gået fra en 110 til 135 tm kran – og det har kostet 1,5 ton ekstra vægt. Alligevel er bilen faktisk lettere end den gamle. Det er nemlig lykkedes at ”slanke” bilen uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller funktionalitet.

Bilen har fået letvægts-værktøjskasser i glasfiber i stedet for traditionelle kasser i træ (sparer 200 kg), åget oven på førerhuset er i aluminium i stedet for stål (sparer 240 kg), selve opbygningen i stål er gået en profil ned, men højere styrke i stål (sparer 5-600 kg), bilen har aluminiumsskærme flere steder (sparer 60 kg). Hertil kommer de flotte alufælge, og generelt går opbygningen ikke ned på aluminium. Dermed har bilen kunnet godkendes til at køre med gods, sættevogn, containere og som blokvogn – forberedt til det hele.

 

- Jeg er glad for den. Den kører godt, og den er harmonisk bygget op. Det er en meget kompakt bil, og den er selvfølgelig noget af det største, du kan få, hvis du skal køre almindelig trailerkørsel. Ellers bliver du for tung, konstaterer Poul-Erik Johansen.

Dobbelt frontstøtte

Bilen er opbygget med to frontstøtteben, som er placeret lige under fronten på bilen – i modsætning til ét traditionelt frontstøtteben. Et lidt usædvanligt syn, men Poul-Erik Johansen har aldrig prøvet andet. TMP i Thyholm har netop opbygning af det dobbelte frontstøtteben som et af deres specialer.

 

- Jeg er den eneste, der kører med det, så vidt jeg ved. Den er mere stabil ude i vinklerne, synes jeg. Det er jo et vurderingsspørgsmål, men jeg kan bare se i beregningerne, at den er meget mere stabil på den måde. Og den bliver ikke tungere med to støtteben, og så er den selvfølgelig forstærket, så den kan løfte 100 procent. Den tager så hårdt fat, at den kan lette kun på sidebenene. Det skal man lige vide, ellers kan bilen jo bukke sammen.

De daglige opgaver foregår stort set kun i København. Og fremover kan Poul-Erik Johansen feje et punkt til repertoiret, da han også har købt en kædesav til at montere for enden af kranen.

 

- Så kan jeg holde og beskære træer, og kunden kan spare en mand, når vi både kan save og køre det væk. Så det glæder jeg mig lidt til at komme ud og prøve.

 

Alt er udnyttet

 

Pladsen er udnyttet til det yderste på opbygningen, som ofte er et puslespil på denne type biler for at få plads til det hele. Fx er dieseltanken flyttet op og gjort tilgængelig med et lille repos og en klapstige.

 

- Det gør, at det er til at arbejde med, selvom det er meget kompakt. Og vi skal kunne have det hele med. Der ligger et løfteåg oven på førerhuset , så det ikke er i vejen. Pallegaflen ligger i den anden side. Det er jo ikke til pynt, at jeg har tagbagagebærer på. Det er praktisk, for der er tre kvadratmeter ladplads deroppe, som kan udnyttes.

Efter godt fire måneder i drift har Poul-Erik Johansen indtil videre ikke haft en finger at sætte på sit nye køretøj.

 

- Der har ikke været noget. Den har bare kørt upåklageligt.

 

Men vognmanden er som tidligere nævnt altid på vej – også mod den næste bil, som allerede er på tegnebrættet. Planen er, at denne bil om 2-3 år skal skiftes ud med en ny opbygning med en 200 tm kran – og så bliver der tale om en anden type køretøj.

 

- Det vil blive en decideret kranbil, der kun skal lave kranarbejde.

Garage-projekter

Når vognmanden ikke er ude og krane, er han ikke i fare for at løbe tør for lastbil-opgaver. Hjemme i garagen holder nemlig flere projekter, som mange aftener bliver brugt på – heriblandt et par Scania’er. Den ene er en ældre model til sporten lastbil-træk, som Poul-Erik Johansen er engageret i, og så er vognmanden også indehaver af den kendte ”Convoy Buddy”-bil – en flot Scania LS110 af årgang 1974.

 

Største aktuelle udfordring er den Kenworth fra 2004, som blev indkøbt sidste sommer, og som efter planen skal udstilles i funklende og renoveret stand på Herning-messen i september 2021.

 

- Den skal være klar til den tid, og det bliver den også. Jeg går selv og bygger på de her ting, og det er virkelig sjovt at få det bygget flot op.

 

Tekniske data:

Model: DAF CF 530 FAX 8x2/4

Førerhus: Sleeper Cab

Motor: Paccar MX-13, 12,9 liter, 6-cyl.

Effekt: 530 hk, 2.600 Nm v/1.000-1.425 o/min

Gearkasse: ZF TraXon, 16 trin

Akselafstand: 4.600 mm

Bremser: Skivebremser

Bagtøj/udveksling: 3,09

Dæk: Første: Bridgestone 385/65R22.5, Andet: Bridgestone 385/65R22.5. Tredje: Goodyear 315/70R22.5. Fjerde: Goodyear 385/65R22.5.

Lakering: Laugesens, Ringsted

Stafferinger: Multi Text, Ringsted

Opbygning: TMP Hydraulik, Thyholm. Strøm og lys: Johnnys Servicecenter, Greve

Levering: Lastas (chassis)

Læst i alt:

2164 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger