23948sdkhjf

Øffes sorte hollænder

Selvkørende vognmand har fået leveret en stærk DAF-trækker, som har fået ”hele turen” - både ude og ikke mindst indvendig

Da selvkørende vognmand Jan Kjær Kristensen fra Mejlby ved Nørager skulle have ny lastbil, var der mange ting at overveje. Mærket var dog aldrig en af dem, for Jan er DAF-mand, og sådan blev det også denne gang. For nylig fik han derfor leveret en DAF XF med den største motor, den hollandske fabrik kan levere.
»Mit udgangspunkt var, at det skulle være en 510’er, og det skulle være en mellemakselbil. Jeg ville gerne have den stærkeste motor, for den har den bedste dieseløkonomi, og til det kørsel, vi har i Danmark, er det ikke nødvendigt med en bogiebil,« forklarer Jan Kjær.
»Derudover havde jeg det sådan, at der skulle ikke mangle noget på bilen. Der skulle ikke spares på noget,« siger han.
Det sidste er som bekendt en farlig sætning at sige til en sælger, og resultatet er da også blevet derefter. Jan Kjærs nye trækker har således fået ”hele turen” og er bygget flot og gennemført både ude og inde.
Jan Kjær, som i årevis har været kendt under kælenavnet ”Øffe”, har i sine knap 10 år som selvstændig altid kørt i sort bil med grå og lyserød skrift.
»Det er rart at være lidt utraditionel, for så bliver der mere lagt mærke til én rundt omkring. Og så valgte jeg metalsort denne gang, fordi den så har fået syv gange lak ovenpå.«

Skulle være rigtig sort
Alt plastic på trækkeren har desuden været afmonteret hos maleren og er blevet malet sort ligesom resten af bilen
»Ellers går der kort tid, og så er det gråt. Alt skulle være sort,« forklarer Jan.
Selv DAF-logoet på fronten blev malet sort – men det skyldtes faktisk en misforståelse med maleren.
»Men nu har jeg ladet det være, fordi jeg synes faktisk, det ser godt ud på den måde.«
Trækkeren har været under opbygning i et halvt års tid – i hvert fald sådan rent fysisk. Inde i Jan Kjærs hoved har bilen været under opbygning de sidste 2-3 år.
Blandt andet er bagkofangeren bygget specielt op helt fra bunden hos AMC Biler i Hobro, der også er vognmandens faste værksted.
»Jeg ville ikke have, at man kunne se, hvor den er boltet inde i chassiset,« forklarer vognmanden.

Ny tank og lys i galgen
Der er også bygget og monteret en smedetank på 770 liter i stedet for den originale tank for at udnytte al pladsen i højre side. Bilen har sideskørter og er pænt lukket af hele vejen rundt. Diodelys skorter det heller ikke på langs siderne og toppen af bilen.
Der er monteret fuld aludørk, også under skamlen – sort med slebne toppe og så lak ovenpå igen for den sidste finish. Skamlen er luftforskydelig.
»En af mine stoltheder er luftgalgen bag på førerhuset,« fremhæver Jan Kjær.
Der er alu på galgen, og firmanavnet ”Kjær’s Transport” er skåret ud med laser og lyser op, da der sidder en rød lysplade bagpå. Navnligt i mørke ser det godt ud.
Når man åbner døren til førerhuset, er der heller ikke sprunget over, hvor gærdet er lavest. FL Buur har stået for plysning og indretning af kabinen, der er holdt i primært røde og sorte farver, samt lyst læder i toppen. Hytten har været helt ”skrællet”, og alt undtagen træpaneler og instrumentbræt er malet.

Klar til høj musik
Når vogntoget ruller ud ad landevejen, må de mange kilometers asfalt gerne ledsages af musik, og også på det område er bilen godt kørende. Fire store forstærkere, to store 12” basser og 10-12 højttalere fordelt rundt om i kabinen sørger for, at Jan Kjær ikke går ned på udstyr. Via bluetooth kan han afspille musik fra fx en iPad eller telefon.
»Det lyder af noget deroppe,« konstaterer vognmanden, som gerne hører alt lige fra klassisk musik til hård rock – ligesom en del techno pumpes ud ad højttalerne, når Jan sidder bag rattet.
Hver søndag ruller DAF’en ud fra det nordjyske og sætter kursen mod Sjælland, hvor Jan Kjær leverer træ til både private kunder og tømmerhandler. I mere end et årti har han kørt træ for Keflico via CM Transport, og det er kørsel, der passer den selvkørende vognmand godt.
»Det er en god tjans at køre, og man lærer kunderne at kende, når man kører fast på Sjælland.«
Han læsser altid op i Støvring og fordeler derefter godset ud over typisk 15-25 kunder på hver tur. Rekorden er 31 aflæsninger på en dag.
»Så er man også træt, når man kommer til aften, for man skal ud med liften og trucken hver gang,« konstaterer Jan Kjær.
Efter en måneds tid med den bil har Jan Kjær også kunnet notere sig en fin besparelse på brændstofforbruget. Den nye DAF løber nemlig ifølge vognmanden 400 meter længere på literen end den gamle DAF XF 105 fra 2008. Og når man kører på den anden side af 100.000 km om året, så er det bestemt værd at tage med.
»Og så går den bare godt ud ad landevejen. Jeg har altid godt kunnet lide at køre DAF. Jeg har også kørt Scania og MAN før, men de sidste par år som chauffør var det DAF, og det var jeg rigtig tilfreds med, og derfor har jeg også kørt DAF, efter jeg blev selvstændig,« forklarer Jan Kjær.
I nogle år havde han også en ekstra bil, men det er slut – nu kører han kun selv.
»Jeg har det sådan, at chauffører skal have deres tarifmæssige løn, og på den måde kunne det ikke hænge sammen – også fordi vi var hårdt ramt af skader.«

Nyt syn på livet
Hårdt ramt har vognmand Jan Kjær også været på andre måder i det sidste halve års tid. I maj faldt han uden varsel om hjemme i privaten – og vågnede først op på sygehuset. En tumor i hovedet krævede øjeblikkelig operation og vendte op og ned på livet for Jan Kjær og hustruen Jonna, der har været en vigtig støtte i forløbet. Genoptræning og kemoforløb fulgte efter operationen, som har sat tingene i perspektiv.
»Man finder ud af, hvad man holder af i livet,« konstaterer Jan Kjær.
»Det var da også lidt voldsomt at gå og bygge ny bil og så skulle kæmpe med det også.«
Men vognmænd er ofte en sejlivet størrelse, så Jan Kjær vendte i sommerens løb tilbage bag rattet. Og efter leveringen af den nye vogn har der også været overskud til at vise den frem på lastbiltræffet i Jesperhus, og næste år kommer den også rundt til forskellige træf i lokalområdet, ligesom Jan Kjær også drømmer om at deltage i Nordic Trophy i Sverige.
Foreløbig regner han med at være godt kørende i sin nye DAF i de næste 5-7 år – og selvom han trives som énbils-vognmand, så kan det ikke udelukkes, at forretningen udvides. Jan Kjærs søn, Sune, fyldte nemlig 18 år for nylig.
»Han er også DAF-fanatiker. Så når han en dag skal ud og køre, så må jeg jo have en bil til ham også.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079